סיורים:

מהדהדות את יאפא
סיור קולי
מרים שיקלר


יום חמישי, 14 במאי, 16:00-18:00, יום שבת, 16 במאי, 16:00-18:00

 

לפי גוגליילמו מרקוני, ממציא הרדיו, קולות וצלילים לא מתים לעולם. הם רק הולכים ונהיים עמומים יותר ויותר. עם מחשבה זו, היינו רוצות לדמיין שכל הקולות והצלילים שאי פעם הדהדו באזורים אלו, עדיין מהדהדים סביבנו, גם אם הם קלושים ועמומים.

הסיור הקולי מהדהדות את יאפא, משחזר חלק מהקולות האלו וממקם אותם בחזרה במקום שממנו הגיעו במקור, מנשייה. השכונה היפואית שוקקת החיים, שנותרה ללא זכר מלבד שרידי שני מבנים, נחשבת היום כחלק מתל אביב.

מהדהדות את יאפא מספר את סיפורם של כמה תושבי עבר פלסטינים של שכונת מנשייה. סיפורם מאפשר לשחזר את החיים שנהרסו והשתנו באופן בלתי הפיך בזמן אירועי המלחמה ב-1947/1948 ובעקבות תהליכים בני זמננו של עקירה ונישול של הקהילה הפלסטינית ביאפא כיום.

בהתבסס על ראיונות עם פליטים פלסטינים ממנשייה, אשר כיום חיים מפוזרים בעזה, ירדן, הגדה המערבית, ישראל ומעבר, בנינו סיפור בדיוני, אשר מומחז בסיור הקולי על ידי מספר שחקניות ושחקנים מקומיים. מוסיקאים ואמני סאונד מקומיים נבחרים יצרו פסקול עבור מהדהדות את יאפא בהשראת פרשנותם לסיפור.

נקודת מפגש: רחוב צדוק הכהן 2א' (CCA - המרכז לאמנות עכשווית), פינת קלישר, תל אביב.
שימו לב: יש להביא איתכם/ן נגן MP3 או סמרטפון ואוזניות איכותיות. ניתן מראש להוריד את קבצי השמע מראש ב www.echoingyafa.org או לקבלם במקום בנקודת המפגש.

 

חזית ריקה - על מחיקה ושחזור
סיור ביאפא
עמי אשר

יום שישי, 15 במאי, 16:00-18:00

"סערות רבות פקדו את נמל יפו ואת העיר שלצדו במהלך אותן שנים, אך אף אחת לא היתה קשה כזו של שנת 1948 והשנים שלאחריה, אשר מחקה כמעט כליל כל אות לעברה הלא-רחוק של העיר. סיור זה מוקדש לכמה מהאותות שעליהם חס המחק, ולמה שמסתתר מאחורי מה שנכתב על המחיקה בעפרון גס". סיור זה נכלל בספר "אומרים ישנה ארץ" / מדריך סיורים, בהוצאת זוכרות ופרדס, אשר מציע 18 סיורים אל רובעי ערים ואל כפרים פלסטיניים שהתרוקנו במהלך הנכבה ונהרסו ברובם בידי ישראל.

נקודת מפגש: קפה עלמה, יהודה הימית 19, יפו. להרשמה ולפרטים נוספים ניתן לפנות דרך המייל: tours@zochrot.org.

 

 

מגָּלוּת למולדת
ספינת שיבה ליאפא וסיור בעג'מי

עמר אלע'בארי

יום שבת, 16 במאי, 10:45-14:00
 

רבבות מתושבי יאפא גורשו ב-1948 דרך הים בספינות לכיוון עזה וביירות. הסיור המשולב ידגים פעולת שיבה ליאפא דרך הים, פעולה שתבקש להפוך את מסע הפליטות למסע של שיבה. חלקה הראשון של הפעילות יתחיל בשייט בספינה במהלכו יינתן הסבר על הגירוש ב-1948, יושמעו עדויות מפליטים ועדות מוקלטת של שפיק אל-חות - פליט מיאפא, בכיר באש"ף ומחבר הספר "בין מולדת לגלות - מיאפא התחיל המסע". חלקה השני של הפעילות יכלול סיור רגלי בשכונת עג'מי ביאפא.

נקודת מפגש: נמל יפו, מול האנגר 1, ספינת "סבבה". הסיור מוגבל לעד 100 משתתפים. ניתן גם להצטרף רק לחלקו השני של הסיור שיתחיל בשעה 12:00 בצהריים מאותה נקודת מפגש. להרשמה ולפרטים נוספים ניתן לפנות דרך המייל: tours@zochrot.org.

שימו לב: ההשתתפות בסיור כרוכה בתשלום של 45 ש"ח למשתתף/ת לכיסוי עלויות השכרת הספינה ומותנית בהרשמה מראש.
 

====

גיל מועלם דורון - אגדת דשא
פעולה אמנותית
 

הפעולה האמנותית מתכתבת עם היצירה A Line Made by Walking מ 1967 של ריצ'ארד לונג. בפעולה עוברי אורח יוזמנו לשרטט יחד עם האמן את מתווה אחד הצריפים מכפר הדייגים הפלסטיני ששרד בשפך הירקון עד שנת 2010. השרטוט יעשה באמצעות הליכה חוזרת ונשנית על הדשא שמכסה את המקום בו שכן הכפר. הפעולה תמשך עד חשיפת האדמה בה יפוזרו זרעי חובזה. המשתתפים בפעולה יקבלו בסיומה הדפס שנעשה במיוחד עבור פעולה זה, חתום וממוספר. 

יום שישי, 15 במאי, 16:00-00:00, נקודת מפגש: הצד הצפוני של שפך הירקון, מזרחית לגשר, היכן ששכן "כפר הדייגים", תל אביב