התכנית לצדק מעברי בזוכרות מזמינה אותך להצטרף למחזור ראשון של החממה לצדק טרום-מעברי:

באקטיביזם ובאקדמיה ברחבי העולם, "צדק מעברי" עוצב כתחום המתייחס למצבי מעבר מדיקטטורה לדמוקרטיה או מקונפליקט לפיוס. בהקשר הישראלי-פלסטיני, אנו מציעות צדק טרום-מעברי – מערך כלים ואסטרטגיות המיושמים בעיצומו של הקונפליקט לקידום מעבר מתרבות של הכחשה ופטור מעונש לתרבות של הכרה וקבלת אחריות לתיקון העוול.

החממה לצדק טרום-מעברי היא יוזמה ראשונה מסוגה בחברה האזרחית בארץ. היא נשענת על נסיונה המצטבר של עמותת זוכרות ב-15 השנים האחרונות ועל מודלים של צדק מעברי ופרקטיקות נוספות שפותחו ברחבי העולם בשלושת העשורים האחרונים. על בסיס זה, נחקור בחממה ונפתח ביחד עם המשתתפות פרויקטים ויוזמות בשטח המתאימים למציאות חיינו: קונפליקט מתמשך ועיקש, כיבוש, גזל ומחיקה – הנכבה המתמשכת.

פרויקטים אלה יכולים להיות, לדוגמא: מחקר על שרידי הנכבה ביישובים וערים ופיתוח דרכים להנכחתם מחדש; איתור וגביית עדויות של לוחמים יהודים מ-1948; מחקר בארכיונים רשמיים ולא רשמיים; ארגון הרצאות על הנכבה בבתי ספר ומרכזים קהילתיים ועוד.

מפגשי "החממה" יתקיימו במהלך ספטמבר ונובמבר 2016. במפגשים נלמד על הנכבה בראייה היסטורית ועכשווית, על מחיקת התרבות והחיים הפלסטיניים מהמרחב הישראלי ועל הפליטות הפלסטינית. נבחן זאת דרך סוגיות של הכרה, אמת, תיקונים ולקיחת אחריות – מושגי היסוד של "צדק מעברי". נכיר את השפה, התיאוריה והפרקטיקה של המודל כפי שהתפתח בעולם, נבקר אותו ונרחיב את גבולותיו מתוך הגישה הייחודית של זוכרות לנכבה המתמשכת: 1948, 1967 ועד היום – רצף קולוניאליסטי אחד.

למי מיועדת החממה? לא/נשים שרוצים להוביל בעצמם תהליכים של הכרה, תיקון וקבלת אחריות ו/או להטמיע מושגים אלו בקהילותיהם.

מבנה החממה: החממה תכלול 8 מפגשים – ארבעה בספטמבר וארבעה בנובמבר 2016. בחודשים נובמבר-דצמבר יתקיים שלב ליווי ויישום היוזמות. המפגשים יכללו הרצאות, התנסויות, למידת עמיתים משותפת, דיונים בסוגיות הליבה של כל פרויקט מעשי, הצגת הפרויקטים לצוות זוכרות, ודיון ומשוב תוך כדי תהליך הפיתוח והיישום.

המפגשים יתקיימו במשרדי עמותת זוכרות בתל אביב: רח' יצחק שדה 34, קומה 4, חדר 400.

מנחים ומרצים: צוות זוכרות ומרצים אורחים. רכזת: ג'סיקה נבו, רכזת תחום צדק מעברי בזוכרות.

דרישות: ראיון קבלה, השתתפות במפגשים, פיתוח ויישום פרויקט בשטח. 

לפרטים נוספים ולהגשת מועמדות: ג'סיקה נבו jessica@zochrot.org

דמי השתתפות: 250 ש"ח או לפי יכולת | ניתן לשלם במשרדי זוכרות בצ'ק או במזומן, או באינטרנט באתר זוכרות. בתשלום באינטרנט נא לכתוב בהערות: עבור החממה.

Facebook Event

------------------------------------------------------

תחום הצדק טרום-המעברי בזוכרות מוביל מחקרים ומפתח מודלים ותכניות יישומיים לקידום שינוי חברתי ולקיחת אחריות של החברה הישראלית ומוסדותיה לנכבה הפלסטינית של 1948 ולנכבה המתמשכת בהקשר האקטואלי, במרחבים שונים של הקונפליקט הישראלי פלסטיני. זאת, בין היתר על ידי אתגור השיח המרכזי הרווח בישראל והרחבתו.