התערוכה "כאן בַֹּלא-כָּאן״ מורכבת משתי עבודות: ארכיון ביוגרפי חזותי ומיצב אינטראקטיבי, המציעות מבט עכשווי על היחסים שבין מחיקת המרחב האורבני הפלסטיני בשכונת קטמון בירושלים לבין העקבות שהותירה מחיקה זו במרחב.
עבודות אלו הוצגו לראשונה במַאי 2017 בתוך בתים פתוחים, פרויקט שזוכרות מקיימת זו השנה השלישית לציון יום הנכבה. במסגרת הפרויקט, מתקיימים למשך סופשבוע אחד סיורים והתערבויות אמנותיות בשכונות ובתים פרטיים מהם גורשו פלסטינים ב-1948. השנה, התקיים הפרויקט בשכונת קטמון בשיתוף פעולה עם החוקרת והאמנית ד"ר דורית נעמן והפרויקט הדוקומנטרי-אינטראקטיבי שיָצרה של השכונה, Jerusalem We Are Here | يا قدس، نحن هنا.
כותרת התערוכה שאולה מהפואמה "ציור קיר" (ג'דארייה, 1999) למחמוד דרוויש. הפואמה עוסקת במרחב שבין החיים בעולם הזה לבין מעמקי המוות כלידָה מחדש דרך דיאלוג מורכב שיוצר המשורר בין ההווה לעתיד. מרחב חדש זה שנוצר, ברצף הטמפורלי שבין נפקדות לנוכחות, מהווה ציר משמעות מרכזי ביסוד התערוכה.
עד 1948, היה "הבית הערבי" – כיום מושא תשוקה אדריכלי ונדלני מנותק מהקשרו ההסטורי – מרחב ליצירה של חיים חדשים וקוסמופוליטיים, שהתאפיין בערבוב שפות והפך למוקד אירוח בשעות הפנאי, כר לדיונים פוליטיים ואינטלקטואלים ומפגשים מרחבי העולם הערבי. כך היה בקטמון, וכך בעריה של פלסטין כולה. גורלם של אנשי השכונה היה כרוך בגורל הבית: האנשים שגרו בו, בילו בו את חייהם, תכננו אותו, חלמו עליו או כתבו עליו, הפכו בִּן לילה, במעבר אלים, מילידים לפליטים.
שתי העבודות מזמינות למסע רב-שכבתי לאורך רצף הנמתח בין העבר וההווה של שכונת קטמון. בדרכן, הן חושפות את הביוגרפיות של המרחב הפלסטיני האורבני שהושכח מאז הנכבה ב-1948 ומאפשרות לנו לדמיין אפשרויות מרחביות, פוליטיות וסמליות של שיבה. זהו נסיון צנוע לטוות מחדש יחסים, מדומיינים וקונקרטיים, בין אנשים, מקומות, בניינים ורחובות, אז, היום ובעתיד – לבנות מחדש את הבית הערבי, בלי מירכאות, כמקום, היסטוריה, סיפורים ופנים של אנשים, בירושלים, בתל אביב ובכל הארץ, שגורלו אף הוא כרוך בגורלה.

אוצרות: דבי פרבר, חגית קיסר

לפרטים נוספים, ניתן לכתוב לדבי פרבר במייל: debby@zochrot.org

כתובת ושעות פתיחת התערוכה:
ניתן לצפות בתערוכת הקבע במשרדי זוכרות (יצחק שדה 34, קומה 4, חדר 400, תל אביב) בימים א', ב', ד' וה' בין השעות 11:00-16:00. יש לטלפן למשרדי זוכרות לפני ליידע על ההגעה 03-6953155.