הפעילות של זוכרות במרחב החלה עם סיורים ביישובים פלסטיניים שישראל החריבה במהלך הנכבה. המטרה היא ללמוד על ההיסטוריה של כפרים וערים אלה, התערבות במרחב על ידי שילוט סימבולי של הכפר והשכונות המחוקים, יצירת קשר עם פליטים ועקורים פלסטינים וגביית עדות על נסיבות גירושם ומניעת שיבתם מאז 1948. במקביל קראה זוכרות להכרה ישראלית בנכבה, לקיחת אחריות על תוצאותיה ומימוש זכות השיבה.

התפיסה של זוכרות את המרחב התפתחה והתרחבה, ובהתאם לכך התפתחו גם הפעילויות עצמן. המרחב אינו רק מקום של זיכרון וסיפור היסטורי אלא גם פוטנציאל ליישום השיבה ועשיית צדק. מכאן התפתח, לצד הסיורים וחשיפת פשעי הנכבה, תחום השיבה ובו החלה זוכרות בחשיבה על ההיבטים הפרקטיים של השיבה.

"עתיד של שיבה" הוא פרויקט חדש שמטרתו להציף את סוגיית השיבה של הפליטים הפלסטינים ליישובים שלהם ולבחון כיצד המשתתפים/ות בקבוצת לימוד על הנושא מתמודדים אתה. התהליך יתועד בוידאו ויופק בסופו סרט קצר מסכם (15-20 דקות). הסרט יקרן בפני קבוצות וקהלים שונים.

הפרויקט יתמקד במספר כפרים הרוסים באזור בית שמש, הם דיר אבּאן (סמוך לבית שמש ומושב מחסיה), זכּריא (זכריה), בית נתיף (קיבוץ הל"ה), בית ג'בּרין (קיבוץ בית גוברין).

זוכרות תעבוד עם קבוצת ישראלים שיש להם זיקה לכפרים אלה ולאזור בכלל כמתיישבים, מתיישבים לשעבר, עובדים, חוקרים או בעלי סיפור משפחתי או אישי הקשור למקום. במקביל, ארגון פלסטיני בבית לחם יעבוד עם קבוצת פליטים שמשפחותיהם גורשו ב- 1948 מאותם כפרים.

התהליך הקבוצתי יימשך 12 מפגשים שבועיים. 9 מפגשים של שעתיים שיתקיימו בזוכרות, ועוד שלושה סיורים באתרי הכפרים, כל סיור יימשך כארבע שעות.
ימי מפגש: ששי בבוקר
מפגש ראשון: 13.10.2017

הגרעין של הקבוצה יורכב מתושבים ישראלים באזור הנ"ל, אך יצורפו גם משתתפים/ות ישראלים ממקומות אחרים שמעוניינים להתמודד עם סוגיית השיבה ולהשתלב בפרויקט.

ישראלים המתגוררים באחד היישובים של הפרויקט, ולא יצליחו להשתתף בתהליך הקבוצתי אך מוכנים להתראיין בנושא, מוזמנים/ות לפנות אלינו ונראיין אותם/ן בתיאום מיוחד.

להרשמה ובירורים, נא לכתוב לכתובת umar@zochrot.org
מועד אחרון להרשמה 30.9.2017