בימים אלה, כאשר נדרשנו להסתגר בתוך ״הבית״ מפני נגיף הקורונה המסוכן, התחדדו והתעצמו יותר מאשר בימים כתיקונם המשמעות והערך של בית.
 
דווקא בימים אלה, כאשר התנאים ״הקולוניאליים״ המונעים מהפליטים הפלסטינים לשוב לבתיהם התחברו עם התנאים ״הקורוניאליים״ שמגבילים תנועה חופשית ומונעים מאתנו להגיע לשטח ולקיים סיורים בין שרידי הכפרים והערים הפלסטיניים ההרוסים, היה מן הראוי מבחינתנו לעשות כל מאמץ לזכור ולהזכיר את הנכבה ואת הפליטים שמשמעות של בית והיעדר בית מלווה אותם כ-72 שנה.
 
לפתא הוא רק דוגמא אחת מתוך כ- 600 יישובים פלסטיניים שמדינת ישראל כבשה, גירשה את תושביהם, החרימה ו/או החריבה את רכושם ומנעה את שיבתם. באמצעות המקרה הספציפי של לפתא נלמד להכיר את ההקשר הרחב יותר של הנכבה.
 
לפתא ממוקם בכניסה לירושלים לא רחוק מהתחנה המרכזית. לפתא עילית כלל את שכונת רוממה, אלשיח׳ בדר, רחוב יפו ועוד. הבתים של לפתא הנראים בסמוך לכביש מספר אחת מצד צפון, הם בלפתא תחתית. 
 
הסיור בלפתא הוא אמנם אירוע זיכרון לנכּבּה שהחלה ב- 1948, אבל הוא גם פעולה פוליטית הקוראת להכרה בנכבה ובזכות השיבה של הפליטים אשר שיבה לבית שלהם נאסרה על פי החלטה שקיבלה מדינת ישראל כבר בימים הראשונים להקמתה.
 
הסיור כאמור יהיה וירטואלי ויתקיים באמצעות תוכנת zoom ויכלול מצגת עם אינפורמציה, עדויות, מפות ותמונות. נתחיל את הסיור ליד החניון בלפתא עילית (רחוב מי נפתוח) עם הקדמה על הנכבה וניתונים כלליים על לפתא.
 
נמשיך מטה ונחצה את לפתא תחתית. נצביע על בית הספר, נבקר במעיין, ניכנס למסגד ונעצור ליד מספר בתים. בכל תחנה נוסיף עוד סיפורים ומידע אודות לפתא והאירועים שהביאו לכיבושו וגירוש כל תושביו. נתייחס למהלכים הקולוניאליים שנעשו בכפר, נדבר על הפליטים ועל משמעות השיבה.
 
מנחה - מרצה: עמר אלע'בארי – זוכרות.
המפגש יתנהל בעברית.
כדי להשתתף בסיור, אנא הירשמו בטופס בטופס המצורף ותקבלו קישור למפגש הוירטואלי למייל שלכם.ן
 
 
יום הנכּבּה בלפתא- סיור שיבה וירטואלי 
يوم النكبة في لفتا- جولة عودة افتراضية
 
 15.5.2020
11:00 - 12:30
סיור וירטואלי דרך זום zoom