זכות השיבה היא אחת מזכויות האדם המעוגנות במשפט הבינלאומי, שקובע זכות לכל אדם לשוב לארץ מוצאו.ה או ארץ אזרחותו.ה, וזכות ספציפית למי שגורשו לשוב. זו סוגיה ממשית ובוערת עבור עשרות מיליונים ברחבי העולם ובהם מיליוני פלסטינים. אבל בחברה היהודית בישראל זכות השיבה הפלסטינית אינה נידונה ברצינות, השימוש במונח לרוב כולל דיסאינפורמציה, מעורר חששות וקושי לדמיין מציאות אלטרנטיבית.

בואו ללמוד ולחשוב איתנו על אחת הסוגיות המהותיות והמושתקות ביותר: מי הם הפליטים הפלסטינים ומהי השיבה עבורם? מה אפשר ללמוד מתהליכי שיבה באזורי סכסוך אחרים בעולם? האם השיבה משמעותה סוף לקיום היהודי בארץ ישראל? ומהם המחירים של שימור המצב הקיים? האם יתכנו פיוס, דמוקרטיה ושוויון תוך התעלמות מהפיצול הכפוי של העם הפלסטיני?

תמיכה בזכויות הפליטים אינה מבקשת לפתור עוול על ידי יצירת עוול חדש. קיימות אפשרויות רבות למימוש הזכות המשפטית והמוסרית של שיבת הפליטים מבלי שיפגעו עוד אנשים, אך לשם כך החברה הישראלית חייבת להעז לחשוב, לדבר ולדמיין ברצינות עתיד של שיבה.

זכות והזדמנות הוא הקורס הראשון שמציע לציבור דובר העברית מסגרת לימודית להכיר את הנושא לעומק בסדרה של הרצאות מפי חוקרות, חוקרים, נשות ואנשי חינוך ואקטיביסטיות.ים המומחים בסוגיות של הנכבה הפלסטינית והפליטים, צדק מעברי ואפשרויות למימוש השיבה.

במהלך הקורס נלמד את הרקע לנכבה ולמדיניות הישראלית של מניעת השיבה, נבין את ההקשר המשפטי ונשמע על שיבת פליטים במקומום שונים בעולם (הרצאות מפי ד"ר יערה בנגר אללוף, עמר אלע'בארי, ד"ר מניר נוסייבה). לאחר החלק המבואי נפנה להכיר חלק מהאופנים בהם החברה הפלסטינית עוסקת היום בזכות השיבה, במחקר גיאוגרפי, סוציולוגי ודמוגרפי וכן בעשייה חינוכית, אדריכלית ואמנותית, שחושבת, מדמיינת ומייצרת מודלים ודימויים ויזואליים לשיבה (הרצאות מפי ד"ר תום פסח, חנאן וקים, ד"ר דבי פרבר). נחתום את הקורס בשיחה אודות החשיבות והאתגרים שבקידום תמיכה יהודית בשיבה עם העיתונאית והמתרגמת אורלי נוי, החוקר והמרצה ד"ר אבי-רם צורף ומנהלת "זוכרות" רחל בית אריה.

 

תכנית המפגשים: שישה מפגשים מקוונים, ימי שני ב-20:00 (שעון ירושלים, פלטפורמת זום) בתאריכים 31.10, 7.11, 14.11, 21.11, 28.11, 5.12

שפה: רוב ההרצאות יועברו בשפה העברית, במפגשים שיתקיימו בערבית/אנגלית ישולב תרגום סימולטני לעברית

עלות: 150 ש"ח

רישום: מספר המקומות מוגבל, ההשתתפות תלויה ברישום ותשלום מראש

לשאלות ופרטים נוספים: education@zochrot.org