כפר אל-עראקיב נכבש בנובמבר 1948. מספר התקפות ופעולות אלימות של הצבא שאף כללו טבח ב- 14 גברים שהוצאו להורג בבית צדדי בכפר, זרעו טרור בקרב 1000 תושבי הכפר דאז. חלקם גלה לאזור עזה. אחרים, כדי להתרחק מהסכנה, יצאו מבתיהם אבל נשארו בנגב וחלקם נשארו, למרות הכל, על אדמתם בכפרם. בשנת 1951 התושבים שנותרו באל-עראקיב "התבקשו" על ידי הצבא הישראלי "לפנות" זמנית, את מקומם לצרכי אימונים צבאיים. הם הועברו במשאיות צבאיות לאזורים אחרים בנגב  ולאחר מכן הרסו השלטונות את בתיהם. המדינה לא עמדה בהבטחתה ולא איפשרה להם לחזור. מאז ועד היום נאבקים תושבי אל-עראקיב על זכותם לגור בכפרם ועל אדמתם. המדינה לא חסכה באמצעים או בצעדים לגירושם שוב ושוב ולנישול אדמותיהם, למרות שלחלקם יש מסמכי בעלות על האדמה משנות העשרים של המאה העשרים.

אחרי סיום הממשל הצבאי ב- 1966 הגבירו משפחות מאל-עראקיב את מאבקן כדי לשמור על אדמותיהן ולבנות את בתיהן מחדש. גם המדינה החמירה את התנכלותה. בין השאר השמידו השלטונות כל שנה את היבול החקלאי של משפחת אל-טורי, ביצעו מעצרים בקרב בני המשפחה וקק"ל הצטרפה למבצעי הנישול והטיהור האתני והחלה לנטוע יערות על אדמות הכפר. בשנת 2000 בנתה המשפחה בתים לכ- 30 בתי אב. ב-27.7.2010 הרסו השלטונות (שוב) את כל בתי הכפר. התושבים בנו מיד את בתיהם שנית, מה שהפך לתחילתו של מאבק מיוחד במינו לסומוד ואחיזה בקרקע. מאז 2010 השלטונות הרסו את הכפר  219 פעמים. התושבים חזרו ובנו אותו 220 פעמים. הפעם האחרונה הייתה השבוע.

 

בשבת, לרגל יום השנה ה-13 להרס, יקיימו תושבי אל-עראקיב פעילות מחאה נגד תכניות המדינה ומדיניותה כלפי כפרם, סיור לימודי על ההיסטוריה של הכפר והמאבק של התושבים וקריאה לעשיית צדק ובניית כפרם מחדש, ללא איום, רדיפה והתנכלות. זוכרות תצטרף לאירוע ונוציא הסעה מתל אביב.    

הצטרפו אלינו לביקור סולידריות עם תושבי אל-עראקיב ומפגש עם תושבי הכפר.

בתוכנית:

15:30 התכנסות באל-עראקיב. שיחה קצרה על המאבק של הכפר בהקשר של הנכבה המתמשכת בפלסטין כולה וסיור בהדרכת בני משפחת אל-טורי (ההדרכה גם בעברית וערבית).

17:00- 18:30 אירוע במה מרכזי (רוב הנאומים יהיו בערבית).

הסעה מיאפא-תל אביב תצא בשעה 14:30 ממתחם אצטדיון בלומפילד (מגרש אל-בסה), מול שער 12, רחוב התחיה 1

חזרה משוערת ליאפא – תל אביב: 19:30

להגעה עצמאית לכפר אלעראקיב תוכלו להשתמש באפליקציית iReurn

להצטרפות לאירוע ולהזמנת מקום בהסעה יש להירשם דרך טופס ההרשמה.

לבירורים נוספים, אפשר לכתוב למייל tours@zochrot.org או בוואטסאפ למספר 052-8743099

נשמח להשתתפות בהוצאות הפעילות. תשלום מומלץ לטובת זוכרות: 50 שקלים או לפי יכולת. ניתן לשלם דרך טופס ההרשמה למטה או כתרומה באתר

הצטרפו לקהילת זוכרות: תמכו בנו בסכום חודשי קבוע כדי שנוכל להרחיב את הפעילות שלנו, להמשיך לאתגר ולקדם שינוי תודעתי, פוליטי ותרבותי למען עתיד צודק בארץ.

התמונה ממחאה קודמת באל-עראקיב, צילם אורן זיו