עמותת זוכרות פועלת למנוע את הריסת בית משפחת בידאס במתחם מלון רמת אביב בתל אביב, המתוכננת במסגרת בניית פרויקט המגורים סביוני רמת אביב. הבית הוא מבנה מפואר ומעוטר בקשתות, שנבנה בשנת 1900 לערך על ידי מחמוד בידאס בכפר שייח מוניס ונראה מרשים עד היום. העמותה, שעוסקת בלימוד מורשת החיים הפלשתיניים במדינת ישראל והנחלתה לציבור היהודי, פנתה השבוע לגורמים שונים, ובהם לאגף השימור בעיריית תל אביב, למהנדס העיר, למועצה לשימור אתרים ולעמותת אדם, טבע ודין, בבקשה לפעול לשימור הבניין.
גורמים הקשורים בשימור מבנים בתל אביב לא מודעים לקיומו של בית בידאס - חוסר ידע שמעיד בלי ספק על החשיבות שבפעילותה של עמותת זוכרות. כדברי יו"ר העמותה, איתן ברונשטיין, הבית הוא בין השרידים המעטים האחרונים של כפר שייח מוניס ששכן באזור עד הקמת מדינת ישראל ונהרס ברובו המוחלט. מלבדו נותרו, ככל הידוע, רק חלק מבית הקברות של הכפר ו"הבית הירוק", ששופץ לפני כעשר שנים ומשמש כבית הסגל של אוניברסיטת תל אביב. תחקירני עמותת "זוכרות" מצאו כי צאצאים של משפחת בידאס חיים עד היום בישראל.
בקשה להרס הבית הוגשה לעיריית תל אביב על ידי חברת אפריקה ישראל המקימה את פרויקט המגורים, אבל עדיין לא התקבלה החלטה בנושא. העמותה מאמינה כי זוהי הזדמנות אחרונה להציל מבנה בעל חשיבות תרבותית והיסטורית וערכים אסתטיים לא מבוטלים וכי אפשר לשלב אותו בפרויקט החדש, כפי שמקובל במיזמי בנייה רבים בעולם. בעמותה מקווים כי "המבנה ישומר, כמו הבית הירוק בקמפוס האוניברסיטה, ואף תאוזכר בו ההיסטוריה של שייח מוניס".

במתחם, ששטחו 45 דונם, נמצא גם המבנה המרכזי של מלון רמת אביב שהוקם ב-1951 בסגנון מודרני, ועם אווירת נופש שהזכירה לתל-אביבים את חופי פלורידה. בנוסף למבנה המרכזי, המלון כלל 21 ביתנים מעוצבים בסגנון כפרי. הביתנים כבר נהרסו ובניין המלון, מבנה אלגנטי ונעים לעין, מיועד גם הוא למרבה הצער להריסה.

פרויקט סביוני רמת אביב נמצא כעת בשלבי בנייה. בסך הכל יוקמו במתחם שטח למסחר ולספורט ועשרה בנייני מגורים - שני מגדלים (אחד כבר הוקם), ובניינים נוספים מדורגים. שימור המבנים הקיימים ושילובם בפרויקט החדש, הסטרילי והחד-ממדי, יוסיף לו בלי ספק רובד תרבותי ואולי גם יועיל לו מבחינה כלכלית.