לפני שבועיים התקיים בגליל מפגש ראשון, טעון למדי, בין נשים מקיבוץ ברעם ונשים ממשפחות עקורי הכפר בירעם. מאחורי המפגש עומדת עמותת "זוכרות" - גוף ששם לו למטרה להביא את סיפור ה"נכבה" ("האסון") הפלשתיני של 1948 לידיעת הציבור הישראלי. הפעילים המרכזיים של העמותה, שהוקמה לפני שנתיים, הם תשעה גברים יהודים ואשה ערבייה אחת. רוב הפעילים הם מנחים מבית הספר לשלום בנווה שלום. יו"ר העמותה הוא איתן ברונשטיין. פעיל מרכזי אחר בעמותה הוא יובל תמרי (בנו של אלוף פיקוד מרכז, נחמיה תמרי, שנהרג בתאונת מסוק).
עמותת "זוכרות" לא מסתירה את כוונתה לטפל באחת הנקודות הרגישות ביותר בקונסנזוס הישראלי - זכות השיבה של מאות אלפי עקורים ערבים בתוך ישראל ושל מיליוני פלשתינאים בתפוצה.
הערב תחבור עמותת "זוכרות" לשלושה גופים נוספים בפתיחת כנס בינלאומי לזכות השיבה שיתקיים בתיאטרון אל מידאן בחיפה. את הכנס אירגן המכון ע"ש אמיל תומא בחיפה שעוסק בחקר היחסים בין ישראל לפלשתינאים ושבראשו עומד הסופר והמחזאי הדרוזי, סלמאן נאטור. עוד בין המארגנים - העמותה להגנה על זכויות העקורים בישראל, ואיתיג'אה - איחוד עמותות ערביות.
המושבים העיקריים של הכנס יתקיימו מחר ויכללו דיון הסטורי בשאלת הפליטים ובזכות השיבה - היבטים משפטיים ובינ"ל, ופתרונות עתידיים לשאלת הפליטים. ההרצאות יתקיימו בערבית, עברית ואנגלית ותרגום סימולטאני יעמוד לרשות המתכנסים. את הנופך הבינ"ל יתנו מרצים פלשתינאים מחו"ל, כמו ראדה כרמי, יו"ר הקהילה הפלשתינית באנגליה. ביום ראשון מוזמנים המתכנסים להצטרף לסיור בכפרים הערביים ההרוסים בגליל.
"חיפה היא עיר סובלנית ומתאימה מאוד לקיום כנס כזה, שהוא ראשון בישראל בסדר הגודל שלו", מסביר נאטור. "אנחנו מודעים לעובדה שזכות השיבה היא טאבו אצל ישראלים רבים, גם בשמאל. לא רוצים לדבר עליו, אבל אין נושא שאי אפשר לדבר עליו. אנחנו לא מתיימרים לפתור בכנס כזה את בעיית זכות השיבה, אלא להגיד שצריך לדבר עליה. זה הנושא שבלעדיו לא יהיה שלום".
נאטור מנפנף בידו בביטול כשהוא מדבר על יוזמת איילון-נוסייבה, המציעה הקמת מדינה פלשתינית וויתור על זכות השיבה. בצורה דומה הוא מתייחס גם ליוזמת ז'נבה: "זכות השיבה היא זכות אלמנטרית של בני אדם שאיבדו את בתיהם. אנחנו מאמינים שאם ימשיכו לדבר ברמה של ממשלות ולא ישבו וידברו עם העקורים בעצמם וישמעו מה הם רוצים - פיצויים או הכרה או שיבה, לא יהיה לעולם שלום".
גם עמותת "זוכרות" דוחה על הסף את יוזמת איילון-נוסייבה. עבור העמותה, הכנס היום הוא הזדמנות לקדם את המטרה העיקרית: "רוב הציבור היהודי לא יודע דבר על הנכבה של 1948", אומר ברונשטיין, "ובלי ידיעה אי אפשר לקחת אחריות". העמותה עסוקה בשנה האחרונה בסימון ובסיור בכפרים ערבים הרוסים. בשבת האחרונה התקיים סיור בצומת גלילות, שם התקיים בעבר הכפר איג'ליל. "לסיורים באים יהודים שתומכים בנו, ומצד שני ערבים שלא מכירים את ההיסטוריה שלהם ושמגלים התעניינות גדולה".
ברונשטיין יודע שהכנס שייפתח היום בחיפה לא יזכה אפילו לקמצוץ אהדה בקרב רוב הציבור היהודי בישראל, אבל הוא מאמין שמדובר בתהליך: "בסופו של דבר נושא זכות השיבה יחלחל לאט לתוך התודעה הישראלית - וזה מה שאנחנו רוצים להשיג".