מנהל עמותת "זוכרות", איתן ברונשטיין, עוכב אתמול אחר הצהריים לחקירה במשטרת רמלה, בעת תהלוכה שאירגן בעיר, לציון 56 שנים להחלטה מספר 194 של האו"ם, המורה לפעול להחזרה מהירה של פליטים לבתיהם. בתהלוכה השתתפו, לטענת המארגנים, כ-200 בני אדם.

 העמותה עוסקת בהנצחת האסון הפלסטיני של 1948 (הנכבה). בתהלוכה עברו פעילי העמותה ברחוב הרצל בעיר ועל אחד השלטים הנושאים את שם הרחוב, נתלה שלט אחר, הנושא את שמו הישן של רחוב זה, משנת 1948: יאפא-אלקדס (רחוב יפו-ירושלים). לטענת פעילי העמותה, שוטרים שהבחינו בתהלוכה ובהצבת השלט הזעיקו למקום תגבורת, וביקשו מברונשטיין להפסיק את התהלוכה, בשל העדר רישיון כחוק.

לדברי ברונשטיין, הוא הסביר לשוטרים, כי מדובר בסיור לימודי, וכי תליית השלט היא צעד סמלי בלבד. ואולם השוטרים לא קיבלו זאת, ודרשו מהצועדים להתפזר. "אנחנו לא אנרכיסטים. היו בינינו מבוגרים רבים שסיפרו על הימים שקדמו לנכבה, והיו גם ילדים. המשכנו את הסיור לכנסיית טרה סנטה, ושם קיבלתי טלפון ובו נדרשתי להגיע לתחנת המשטרה לחקירה", סיפר ברונשטיין. לדברי הפעילים, המשטרה ייחסה לבורנשטיין חשד להתקהלות בלתי חוקית ולהפרת הסדר הציבורי.

 "השוטרים אמרו לי שקיימת כוונה להגיש נגדי כתב אישום. דרשו ממני שאסיר את השלט שנתלה על רחוב הרצל. בסוף שיחררו אותי בערבות, ובתנאי הרחקה למשך שבוע מרמלה. מדובר בניסיון מצד המשטרה להפחיד אותנו ולהפריע לזיכרון הנכבה. עשינו פעולות דומות במקומות אחרים בארץ, כמו חיפה, ושם לא היתה כל התנגדות מצדה של המשטרה. צר לי מאד על ההתנהגות הזו", אמר אמש.

 בעמותת 'זוכרות' אמרו, כי בשל התנגדות המשטרה, לא נתלו שלטים נוספים הנושאים את שמותיהם ההיסטוריים של עוד ארבעה רחובות ברמלה. במשטרת מרחב השפלה אמרו בתגובה, כי בשל התקהלות בלתי חוקית של כ-70 איש בעיר התבקשו האנשים להתפזר, בשל החשש לשלום הציבור, ואף ניתנה להם ארכה של חצי שעה לשם כך. בתום התפזרות הקהל זומן האחראי להתקהלות לחקירה, ובסיומה שוחרר לביתו.