משרד החינוך הורה השבוע למפעילי האתר הלימודי "מכנה משותף", המציע משאבים לתלמידים ומורים בנושאי מקצוע האזרחות והחיים המשותפים בין יהודים לערבים, להסיר באופן מיידי את סמל המשרד מהאתר. האתר פותח על ידי "המרכז לטכנולוגיה חינוכית" (מט"ח) וארגון "יוזמות קרן אברהם", העוסק בקידום הדו-קיום בישראל, בשיתוף עם אנשי משרד החינוך. 
בשבועות האחרונים מנהלים פעילי ימין מאבק נגד לימודי האזרחות במערכת החינוך, במיוחד בהתייחס לנושאים כמו זכויות אדם וזכויות ערבים, ומרבים לשלוח תלונות בעניין למשרד החינוך. בתגובה לכך וכמעין צעד מונע, הוחלט לאחרונה במט"ח להסיר מאתר לימודי אחר פרק על הפליטים הפלסטינים. "זו תקופה מקארתיסטית. אנחנו מתחילים לפחד מכל פרסום, שעלול להיתפס כחורג מהמדיניות הרשמית", אומר בכיר באחד הארגונים לחינוך לאזרחות. 
האתר העברי-ערבי "מכנה משותף" פועל כבר כשנה. האתר מציע לתלמידים ולמורים חומרי למידה, כמו מערכי שיעור, מאמרים והרצאות קצרות במגוון נושאים, ובהם "דמוקרטיה וזכויות אדם", "חיים משותפים", "רב-תרבותיות" ועוד. 
בראשית השבוע הורה יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, צבי צמרת, לאנשי מט"ח להסיר את סמל המשרד, שהופיע עד אז באתר האינטרנט. לדברי מנכ"ל ארגון "יוזמות קרן אברהם", אמנון בארי-סוליציאנו, "אנו מצטערים על החלטת המשרד. הוראת האזרחות ובייחוד החינוך לחיים משותפים אינם נושא פוליטי. זו אחריות משרד החינוך ללמד את אזרחי המחר להיות אזרחים דמוקרטיים". 
בנובמבר שעבר קיימה ועדת החינוך של הכנסת דיון בנייר עמדה של "המכון לאסטרטגיה ציונית", אשר טען להטיה אידיאולוגית בהוראת האזרחות. בישיבה אמר יו"ר הוועדה, ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי), כי המקצוע נלמד בבתי הספר באופן "שמאלני". לדברי גורמים שונים, מאז הדיון מרבים פעילי ימין לשלוח למשרד החינוך תלונות על אתרים לימודיים של מט"ח העוסקים בהוראת האזרחות. 
על רקע הביקורת מימין, החליטו לאחרונה במט"ח להוריד מאתר "מגנים על זכויות אדם" כל התייחסות לפליטים פלסטינים. בעבר הופיעו באתר כמה סיפורים אישיים של פליטים פלסטינים מ-1948. חיפוש באתר כעת אינו מעלה כל זכר לנושא זה, ומפנה רק לחומרים על פליטי השואה ופליטים המבקשים מקלט במדינת ישראל. 
לדברי מנכ"לית מט"ח, גילה בן-הר, אתר האינטרנט "מגנים" "עדיין בבנייה, ונבדק על ידי מורים, תלמידים וגולשים אחרים". היא הוסיפה ש"אנו משקיעים מיליוני שקלים בפיתוח תכנים בנושאי יהדות, ישראל וציונות, ובמקביל גם בחומרים על אזרחות ודמוקרטיה. תכנים אלה מאפשרים לתלמידים ולגולשים להעלות תגובות ועמדות, אך גם מביאים עובדות. ברור שהטיפול בסוגיות אלה מעורר רגשות עזים". 
ממשרד החינוך נמסר כי באתר "מכנה משותף" "נפתח עמוד, בו מועלים חומרים שונים על ידי גולשים פרטיים. יש בחומרים אלה משום להטעות את הציבור כאילו מדובר בחומרים מטעם המשרד. כיוון שהדבר חזר ונשנה, ביקש המשרד להוריד את סמל משרדו". עוד נמסר כי המשרד "רואה חשיבות רבה בחינוך לאזרחות ודמוקרטיה וימשיך לפעול בנושא".