רק לפני כמה ימים, במוצאי שבת האחרון, התכנסו כ-50 בני אדם במבנה בכפר הנטוש מסכה בשרון, שנחרב בהקמת המדינה. במבנה, ששימש כבית הספר של תושבי הכפר, צפו הנוכחים בהצגה "זיכרון", הצגת יחיד פרי עטו של המחזאי סלמאן נאטור. המארגנים, "ועד עקורי הכפר מסכה", לא תיארו לעצמם שכעבור כמה ימים הם ימצאו את המבנה, שאותו תכננו להפוך למעין מרכז קהילתי ותרבותי להנצחת זכר הכפר, סגור ומסוגר בהוראות השלטונות.

"הגעתי הבוקר למבנה ומצאתי במקום קבלן גידור", סיפר עצמת שביטה, אחד מחברי "ועד עקורי הכפר מסכה". "בנוסף, מצאתי במקום שלט, בעברית ובערבית, שבו נאמר: 'השטח שייך למנהל מקרקעי ישראל, הכניסה לזרים אסורה'". הוא סיפר גם כי הדלת, ששימשה ככניסה למבנה בית הספר, עברה ריתוך כך שלא יהיה אפשר להיכנס לבניין.

עצמת וחבריו לא מתכוונים לוותר על מה שהם רואים כזכותם לשמר את זכר הכפר, שבו נולדו וחיו אבותיהם. "הפעילות במקום היא הכרחית, ואנחנו רואים לעצמנו זכות להשתמש בשטח הזה מכיוון שהוא שייך לעקורי כפר מסכה. בפרט, כשהפעילות במקום לא גורמת כל נזק לאף אחד, לא למדינה ולא לשכנים".

שביטה ציין כי הוא וחבריו קיימו במקום בתקופה האחרונה עבודות שחזור ושיקום במקום, שסייעו לשפר את חזותו החיצונית של מבנה בית הספר. "אנחנו ניקינו את השטח", אמר, "והם מקימים גדרות".

"אנחנו נמשיך לבוא לשם", הבטיח, "גם אם יגישו נגדנו תביעה, ושם נציג את הדברים כפי שאנו רואים אותם".

חבר ועד נוסף, אמג'ד שביטה, משתומם על הצעדים שבהם נקט מנהל מקרקעי ישראל כדי לשבש את פעילות המרכז התרבותי, שהוא וחבריו ניסו להקים. "מפתיע עד כמה מדינת ישראל, המדינה החזקה ביותר במזרח התיכון מבחינה צבאית ומי שמחזיקה בנשק גרעיני, מוכנה להרחיק לכת כדי לנסות ולמנוע מהאחר להשמיע את קולו", אמר. "היום, אני והילדים של הכפר מסכה למדנו שיעור חשוב בדמוקרטיה", סיכם בעצב.

גם איתן ברונשטיין, מנהל עמותת "זוכרות", ששותפה למאמצים לחדש את זיכרון הכפר הנטוש, מביע פליאה על יחס הרשויות. "לי נראה לי שהתגובה של המנהל מעידה על בהלה, או אולי על פחד, מהזיכרון של ה'נכבה' הפלשתינית. באותה מידה התגובה מוכיחה שה'נכבה' היא מקור חי, פועל ופועם של הסכסוך הזה. אולי הגיע הזמן שרשויות המדינה והחברה הישראלית יתייחסו בכבוד לזיכרון של האובדן הפלשתיני ולא יסגרו אותו עם דלת מרותכת".

ממנהל מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "בתחום חורשת יער בסמוך לשטחי חברת מהדרין (מסיכה) משמרת, קיים מבנה ישן מתקופת המנדט. המבנה ללא חלונות ודלתות ובעבר, לפני קום המדינה, הוא שימש כבית ספר של ערביי הסביבה. מפקחי המינהל והסיירת הירוקה הבחינו כי קיימת פלישה למבנה. בחיפוש שנערך לא נמצאו הפולשים ומעט הציוד שלהם סולק. המפקחים סגרו את המבנה כדי למנוע פלישה חוזרת".