כ-15 פעילי עמותת "זוכרות" מצאו את עצמם נצורים במשך כשלוש שעות בליל חגיגות העצמאות אמש, לאחר שכוח משטרתי בן כ-20 שוטרים, בהם שניים סמויים בלבוש אזרחי, הקיף את משרדי העמותות ברחוב אבן גבירול וחסם את פתח הבניין במחסומים. 

מזה כשבע שנים מקיימת העמותה ביום העצמאות מפגש במשרדיה, שממנו יוצאים הפעילים לפעולה סמלית שמטרתה להביא את הנכבה הפלסטינית לידיעת הציבור בישראל. אירועים אלה לא זוכים להד נרחב ולא נרשמו בהם בעבר הפרות סדר, אולם הפעם הופתעו הפעילים לגלות שהיציאה לפעילות ממשרדי העמותה נחסמה בפניהם. 
לפעילים הוסבר שנאסר עליהם לעזוב את המקום בגין הפרת הסדר הציבורי. "כוונתנו הייתה להניח ברחוב דפים עם שמות הכפרים הפלסטינים שנחרבו ב-1948 זה בצד זה, זה הכל", אמרה נועה שינדלינגר, אחת הפעילות. "לא היו לנו פלאיירים לחלק וגם לא כוונות ליצור עימותים או ויכוחים לוהטים". 

בשעה עשר וחצי, לקראת יציאתם, גילו הפעילים, בהם כמה קשישים, שהבניין בו הם נמצאים הוקף בגדרות משטריות ובכוח יס"מ, שמונע את יציאתם. השוטרים הודיעו לפעילים שכל מי שינסה לצאת מהשטח ייעצר באופן מיידי. 
"צוות השוטרים הבכיר במקום הבהיר כי הוא נחושה לא לאפשר לנו 'להפר את הסדר הציבורי' ולכן אין יוצא ואין נכנס", מספרת ליאת רוזנברג, מנכ"לית זוכרות. "נכלאנו במשך כשלוש שעות ונאסר עלינו לצאת מתחום הבניין אלא אם נסכים למסור לידם את החומרים שלנו, להציג תעודות מזהות ולעבור תחקיר הכולל בין היתר חיפוש". 

למקום הוזעקה עורכת הדין גבי לסקי, שהודיעה לשוטרים שמדובר בכליאת שווא, האסורה על פי החוק, אך זכתה להתעלמות. "השוטרים יצרו בעצם מעמד חדש בדיני המעצרים", הסבירה לסקי ממקום האירוע. "אם מישהו עובר עבירה יש לעצור אותו, ואז יש נוהל מקובל. כאן הפעילים לא עברו עבירה לכן הם לא נעצרים, ומצד שני הם לא משוחררים, אלא כלואים במשרדיהם".

"פעולה קטנה נחשבה בעיני המשטרה להפרת סדר"

"מדהים שפעולה קטנה ושקטה של קצת יותר מעשרה אנשים יכולה להחשב בעיניי המשטרה הפרת הסדר, כשמסביב מאות ואלפי אנשים חוגגים צועדים על הכבישים שיכורים", אומרת פעילה אחרת שהייתה במקום. 
בזמן המצור על משרדי העמותה התפרסו שוטרים נוספים בחצרות הבתים שמסביב לבניין. עד חצות התארגנה הפגנה קטנה של פעילי שמאל בתמיכה באנשי זוכרות, שהתקיימה מחוץ למחסום המשטרתי. לפי מספר דיווחים, כשמפגינים משני צדי הגדר התחילו להקריא בקול שמות של כפרים פלסטינים התחילו השוטרים לדחוף אותם, ועצרו שלושה. תמונות וסרטונים מהאירוע מאששים את טענת המפגינים, ובין היתר מראים אדם שנעצר כשהוא מקריא בקול מתוך ספר היסטוריה. 
בסביבות שתיים בבוקר הגיעו עובדי עירייה לפנות את החסימה, והשוטרים אפשרו ליתר הפעילים לחזור לביתם. שלושת העצורים יובאו הערב בפני שופט. ב"זוכרות" אומרים שבכוונתם להגיש תביעה נגד המשטרה ביום ראשון בגין כליאת ומעצר שווא. 
חגי אלעד, מנכ"ל האגודה לזכויות האזרח מסר בתגובה: "המצור שהתקיים אמש על משרדי עמותת "זוכרות" וכליאת הפעילות והפעילים הם רדיפה פוליטית חמורה בחסות המשטרה. למותר לציין כי לפעילות המשטרה לא היה כל בסיס חוקי. חופש הביטוי אינו מושעה לרגל יום העצמאות".