לחיות עם מי שרצח את המשפחה שלך, השיטה הרואנדית - ראיון עם ג'סטין מבאבאזי רוקבה, שהציגה את המודל הרואנדי של שיבה בכנס השיבה ה-3 של זוכרות.

ג׳אסטין מבאבאזי, 52, עורכת דין בינלאומית ממוצא רואנדי, הגיעה לארץ לכנס של ארגון ״זוכרות״ בנושא השיבה, שם היא סיפרה על הנסיון הרואנדי של חזרה למולדת והיקלטות בה. מבאבאזי היתה בין מנסחי החוקה החדשה של רואנדה, לאחר רצח העם של 1994, בו נטבחו במהלך 100 ימים מעל מיליון רואנדים בני שבט הטוטסי על ידי שכניהם בני שבט ההוטו, שהיו בשלטון.

״אנחנו כרואנדים לא יכולים להסכים לעוולות כלפי עמים אחרים, לפליטות, כי היינו פליטים בעצמנו, כמוכם. אנחנו חייבים להתייצב לקריאה לזכויות הפלסטינים, שיהיה להם בית, שיפסיקו להיות פליטים. אני לא אומרת שעכשיו צריך להחזיר את הבתים והאדמות עליהם חיים יהודים, אבל אני לא מבינה למה יש כל כך הרבה ישובים פלסטינים ששוטחו ועומדים ריקים. אם היו גרים שם אחרים במקומם אני יכולה להבין את זה. אבל למה הם עומדים ריקים? למה זה טוב? את מה זה משרת? ישראל יכולה לתת לפלסטינים לחיות בכפרים האלה כחלק מתהליך פיוס״.

מאת יואל הרצברג, 20 לאפריל 2016, המקום הכי חם בגהנום

 

מימוש שיבת פליטים בעולם - דיון על פרקטיקות שונות של שיבת פליטים ברחבי העולם התקיים במסגרת כנס בן יומיים של עמותת זוכרות, שעסק בשיבת הפליטים הפלסטינים. בכנס הציגו גם צאצאים למשפחות פליטים פלסטינים, מודלים אפשריים לשיבה.

31.3.16, הטלוויזיה החברתית

 

גדעון שמש על כנס ארגון זוכרות במוזיאון ארץ ישראל

22.3.16, גלי צהל

רועי עידן בתוכנית היום שהיה מדבר על הכנס ומספר מחדש את ההיסטוריה, בלי הרבה קשר למציאות ובשילוב של גזענות והתנשאות בלתי נתפסת

22.3.16, ערוץ 10

 

מוזיאון ארץ ישראל או שייח מוניס?
במוזיאון ארץ ישראל שבתל אביב מקיימת היום ומחר תנועת 'זוכרות' את כנס "השיבה". בהודעת הארגון צויין: "הכנס באדמת שייח מוניס...".

מאת שמעון כהן, ערוץ 7 21.3.16

 

דעה על סדר היום | משמעות העַוְּדַה (השיבה) 

התיק של הנכבה עדיין פתוח. הוא יישאר כזה כל עוד לא הכירה הציונות באחריותה וכל עוד הפליטים הפלסטינים לא שבו ליישוביהם ולמולדתם. שיבת הפליטים הפלסטינים היא אחת ההזדמנויות לתיקון העוול ובניית עתיד אפשרי לכלל תושבי הארץ. עם זאת, השיבה מצריכה מחשבה מעמיקה על אופן יישומה ועל ההשלכות שלה על המרחב. היא דורשת גם הכנה. יש לפתוח מעכשיו שאלות קשות לגבי אופי המדינה שתיווצר כאן והיחסים בין תושביה. להתחיל להתמודד עם הפחדים של היהודים מהשיבה מחד, ועם החלום הפלסטיני לשיבה לגן עדן האבוד, מאידך. הפחד משמש תירוץ למניעת מהלך פוליטי צודק, וגן העדן הוא באמת אבוד. לתכנון העתיד יש לעמוד על שני עקרונות, עשיית צדק עם העם הפלסטיני ואי גרימת אסונות חדשים לתושבי הארץ הנוכחיים, גם אם הם קולוניאלים וכובשים. לצד זאת להסדיר את התושבות והאזרחות השווה לכל האוכלוסיה שתמשיך לגור במרחב הזה. חשיבה מראש על השיבה תעזור לגעת בהיבטים הפרקטיים ולהתקדם לקראת פתרונות אפשריים.

18.3.16 הטלוויזיה החברתית, עמר אלע'בארי

 

הסיפור שלא סופר על המורה הטובה ביותר בעולם - המורה הפלסטינית חנאן אל-חרוב זכתה השבוע במיליון דולר על תוכנית שפיתחה בדהיישה בנושא אי-אלימות. למה אף אחד לא מדבר על זה שהיא גרה רבע שעה מהכפר ממנו נעקרה משפחתה, אך לא יכולה להגיע אליו? על המסלול בין הכפר אלקַבּוּ, פארק בגין, מחנה הפליטים דהייישה והטקס בדובאי. 

17.3.16 העוקץ, עמר אלע'בארי

 

אקטיביזם: איך אומרים "עודה" בעברית? איך אומרים "עודה" בעברית? כנס בתל אביב יעסוק בנושא שהציבור הישראלי מנסה בראש ובראשונה להדחיק: שאלת זכות השיבה.

14.3.16 הטלוויזיה החברתית, אור סגל

 

סערת כנס השמאל במוזיאון א"י בת"א: "לא ניתן יד להסתה"
כך המשנה לראש עיריית ת"א, ארנון גלעדי, בתגובה לבקשת ארגון שמאל קיצוני לערוך כנס במוזיאון א"י • אתמול נחשף "בישראל היום" כי הארגון מבקש לערוך כנס שעוסק "במימוש זכות השיבה", מכיוון שהמוזיאון עומד על "אדמה כבושה"

4.2.16 ישראל היום, יהודה שלזינגר

 

ח״כ ליברמן תקף קיום כנס ״מימוש שיבת הפליטים הפלסטינים״ במוזיאון ארץ ישראל

3.2.16 מעריב, דנה סומברג

מוזיאון א"י יארח כנס ל"מימוש זכות השיבה"
מוזיאון א"י ברמת אביב יארח את הכנס של עמותת השמאל "זוכרות" • נבחר "משום שהוקם על אדמת שייח' מוניס" • מנכ"ל המוזיאון: לא מבקר את תוכנם של כנסים

3.2.16 ישראל היום, הודה שלזינגר ולילך שובל

 

כתבות של הטלוויזיה החברתית על פרויקט "עודנא", ינואר 2016, אהוד שם טוב וחנה בן משה
עודנא – אלע'אבסיה
עודנא - אללג'ון
עודנא – אקרת