יום בליפתא

הן אינן יודעות מהו המקום הזה מלבד שמו, ליפתא. הן סוברות שאולי היה מקווה בעבר אבל אינן בטוחות. עבור המדריכה אין זה ביקור ראשון בליפתא שהיה לאתר טיולים עבור בני עקיבא 29/07/2013
לִפְתָא

ההליכה בין שרידי ליפתא זימנה מפגשים עם אנשים שונים, מקהילות מגוונות. יהודים שומרי מצוות באים לרחוץ במעיין, אחרים באים לטיול, קבוצות מתנועות נוער ועובד רשות הטבע והגנים בכפר. לעיתים פלסטינים באים לבקר את בתיהם, אך בד"כ אינם מקבלים אישור לעבור את המחסומים מהגדה המערבית.

המפגש הראשון היה עם משפחה, אבא וחמשת ילדיו. הוא מספר לנו ששטח זה הוא שמורת טבע. יש למקום שני שמות, מי נפתוח וליפתא. הוא היה כפר ערבי שנכבש ב-1948, ברור שהיה כפר ערבי, הארכיטקטורה ערבית. הוא הולכים להתרחץ בבריכת המעיין. בשבוע שעבר באו גם כן והילדים נהנו מאד. אחד מהם מספר בהתרגשות שיש מנהרה במעיין, המים קרים מאד, המנהרה חשוכה. הם מאד אוהבים את זה. הם חיים ברמות והאב מבקר בליפתא מאז היה ילד. אינו זוכר אם ידע בילדותו מה היה המקום הזה.

קבוצת ילדים בבריכה מספרים לנו שהיו ערבים במקום זה עד המלחמה ב-1948 או 1967. הם ברחו כי ראו את הצבא הישראלי מגיע. הם אומרים שלמקום קוראים ליפתא.

ליד הבריכה איש רשות הטבע והגנים מציב דוכן הסברה. הוא מספר שבמשך החופשה הוא שם בכל יום כדי לנסות לשמור על ניקיון המקום ולספק מידע. הוא מסביר על הגיאולוגיה של המעיין, מאיזו אבן עשוי. הוא מדריך טיולים מוסמך בכל הארץ, גר קרוב לליפתא, אז עכשיו עובד קרוב לבית. מספר שלכפר קראו מי נפתוח, כתוב עליו בתנ"ך. לאחר מכן היו כאן אחרים, פלסטינים, שקראו לו ליפתא. הם ברחו במלחמה ב-1948. הם חיים היום בירדן או במקומות אחרים. לעיתים הוא רואה אותם באים לבקר. אבל המעיין הוא החשוב ביותר עבור רוב המבקרים במקום. הדתיים באים לטבול במי ירושלים שמעניקה להם קדושה.

מתחת לתאנה, בגן הסמוך למעיין, אנו פוגשות חמש נערות מתנועת בני עקיבא, ממשפחות שפונו ב-2,005 מגוש קטיף, הכיתוב על חולצותיהן מעיד על כך. מספרות שעדיין אין להן בית חדש וחיות באריאל בקרוונים עד היום. הממשלה פיצתה אותן בכסף שלא היה מספיק לרכוש בית. הבתים יקרים שם בהרבה לעומת הבית שהיה להן גוש קטיף. אחת מהן, המדריכה, אומרת שהן כמו פליטות עד היום. הן אינן יודעות מהו המקום הזה מלבד שמו, ליפתא. הן סוברות שאולי היה מקווה בעבר אבל אינן בטוחות. עבור המדריכה אין זה ביקור ראשון בליפתא שהיה לאתר טיולים עבור בני עקיבא. אימה עלתה לארץ מניו ג'רזי כשהיתה בת עשרים.

נער שנראה בן חמש עשרה מבקר לעיתים קרובות בבריכה, אליה הוא מגיע רכוב על אופניו. אין לו מושג מה היה מקום זה מלבד שמו, ליפתא.



ליפתא / Lifta