הסיור הסתיים ברחבת הכנסייה של אקרת'. כנסייה שמורה משופצת ופעילה. פליטי אקרת' חזרו לקיים בכנסיה תפילות וטקסים, כמו בית הקברות, אחרי הפסקה של כ 22 שנים מאז גירושם על ידי הצבא הישראלי.

מדינת ישראל אינה מכירה, בפועל, בזכות השיבה של פליטי אקרת' למרות שבית המשפט העליון קבע ב 1951 שפינוים מכפרם היה מעשה לא חוקי וכי אין מניעה מלהשיבם אליו. לבית הקברות מותר לחזור. תושבי אקרת' מתבדחים ואומרים שהשיבה מתאפשרת לנו רק כשאנחנו מתים, וזה גם משהו. בית המוות הפך לסמל של אופטימיות, סמל של שמירת הקשר בין הפליטים לבין מולדתם, סמל של חיים. גם הכנסיה משמשת לפליטים מקום של חיים. שם מתחילים תינוקות את חייהם בטקס הטבלה ושם מתחילים זוגות צעירים את חיי הנישואין שלהם בטקס כלולות. כל שבת ראשונה בכל חודש מתקיימת בכנסיה תפילה רבת משתתפים. עשרות רבות מפליטי אקרת' משתתפים בתפילה. אחרי התפילה, המקום הופך לאתר תיירות ובילוי למשפחות.

הסיור של זוכרות התחיל מיד אחרי התפילה של יום שבת הראשון בחודש אוקטובר. הסיור התחיל בסמל החיים הראשון, בקצהו המערבי של הכפר הקטן, והסתיים בסמל החיים השני, על פסגת הגבעה התלולה בקצהו המזרחי של הכפר. בין שני הסמלים התרחשה הזוועה. כל בתי הכפר, כ 80 בתים, פוצצו ערב חג המולד הנוצרי ב 24.12.1951 על ידי הצבא הישראלי. הסיור עבר בין אבנים רבות מפוזרות לכל עבר בשטח הכפר. אך בעזרת המדריך שלנו, מערוף אשקר (אבו נעמה), שהיה בן 19 בשעת גירושו מכפרו, ובעזרת בנו נעמה, יו"ר עמותת קהילת אקרת', הצלחנו לקבל משמעות לאבנים המפוזרות. הבנו שערימות האבנים ההן היו, בין השאר, ביתו אבו נעמה עצמו. שם הוא עמד והתעקש להקריא שיר בערבית שחיבר בעצמו ובו הוא מבכה את אובדן הבית.

עברנו בגורן, ביקרנו את שרידי בית הבד, הלכנו בשביל המרוצף במרכז הכפר מאז תחילת שנות הארבעים, הגענו למרפסת הזקנים, שורה של אבנים גדולות על פסגת הגבעה, שם היו זקני הכפר יושבים בקיץ וצופים בשקיעה ובנוף המרהיב שנשקף מה"מרפסת", הלכנו סמוך לשרידי בית הספר של הכפר וסיימנו בכנסייה. ברחבת הכנסייה, אבו נעמה הכין לנו הפתעה. הוא השיק דגם של כפרו אקרת' כפי שהשאירו אותו תושביו ביום שהצבא הישראלי העלה אותם על אוטובוסים והגלה אותם לכפר אלראמה בגליל. כ 80 קוביות קטנות, על כל קוביה מספר, ליד הדגם רשימה של 76 שמות, הם בעלי הבתים שעל הגבעה שהעמיד אבו נעמה על לוח עץ והניח על שולחן ליד הכנסייה.

זוכרות העמידה שלטים באתרים החשובים של הכפר שהסיור עבר לידם, והשיקה את החוברת "זוכרות את אקרת'" שהופקה במיוחד לאירוע זה. בסיור השתתפו יותר מ 120 אנשים, רובם פליטים מהכפר. האירוע והחוברת הוכנו בשיתוף פעולה בין זוכרות לבין עמותת קהילת אקרת'.



1/ אקרת / סיור 2.10.2010



2 / אקרת / סיור 2.10.2010



26 / אקרת / סיור 2.10.2010



24 / אקרת / סיור 2.10.2010



30 / אקרת / סיור 2.10.2010



18 / אקרת / סיור 2.10.2010



36 / אקרת / סיור 2.10.2010



25 / אקרת / סיור 2.10.2010

כפר/עיירה: