כמאתיים משתתפים - עקורי הכפר סוחמאתא וילדיהם, שכניהם מהכפרים אלבקיעה פסוטה ותרשיחא, משלחת הזדהות גדולה של זוכרות מחיפה ות"א ואף משלחת מחו"ל, התכנסו ביום שבת, ה-29 לאוקטובר 2005, בכדי לציין את יום הזכרון ה-57 לנכבת סוחמאתא - הרס הכפר וגרוש 1500 תושביו מבתיהם, והפיכתם לפליטים בלבנון ובסוריה, ולעקורים בישובי צפון הארץ.

עם הגעתנו אל שטח הכפר חולקו למשתתפים חוברות שנערכו והוצאו במשותף ע"י עמותת בני סוחמאתא ועמותת זוכרות. מזכיר אגודת בני סוחמאתא – פאוזי מוסא, אשר נולד כעקור, הדריך סיור קצר בחורבות הכפר

והראה לנו את שאריות ההריסות שנותרו מהכפר, את בורות המיים היבשים...

המבנה היחיד שלא נהרס עד היסוד היה הכנסייה... אך איזו משמעות יש לכנסייה, כשאנשי הקהילה נפוצו לארבע רוחות השמיים, ורק הינשופים והעורבים מקננים בין ההריסות?

בסיומו של הסיור התקיימה ההתכנסות. פאוזי מוסא, מזכיר העמותה, ברך את תושבי הכפר ואת האורחים, והדגיש את דבקותם של בני סוחמאתא ברצונם לשוב ולבנות את כפרם.

יו"ר העמותה, וג'יה סמעאן, שחי בכפר עד גיל 11, סיפר על הגירוש מהכפר ועל געגועיו אליו, וכן סקר את פעילויותיה הרבות של העמותה: פעולות חברתיות ופעולות תרבות, ציון תאריכים מיוחדים כדוגמת יום נכבת הכפר, יום האדמה, יום הנכבה, מחנה קיץ לילדי העקורים הסוחמאתאים ועוד... בסיום דבריו הוא הקריא את שירו "בלדי" – כפרי. (לקריאת שירים אחרים של המשורר וג'יה סמעאן - בשפה הערבית - לחץ כאן)

עו"ד ווקים ווקים, מזכיר העמותה להגנה על זכויות העקורים, קרא להתייחס אל השיבה כאל דבר מעשי שיש לפעול בכדי ליישמו – הוא הזכיר את החדית' האומר "זכות שדורשים אותה אינה אובדת" ואל אחת כמה וכמה לא תאבד זכות אותה דורשים 5 וחצי מליון איש!

אחריו הקריא המשורר מרואן מח'ול מהכפר השכן בקיעה את שירו "זהות"

ורועי הרוש מעמותת זוכרות, אשר קרא לנוכחים לא להסתפק בלהיות משתתפים פאסיביים, אלא להצטרף לארגון פעילות למען קידום המודעות לנכבה, בעיית הפליטים וזכות השיבה.

אחריהם דיבר ח"כ עסאם מח'ול מחד"ש, גם הוא בן הכפר השכן בקיעה, והודיע שבכוונתו להעלות בכנסת הצעת חוק שתאפשר לעקורים לשוב לפחות לישובים שבשטחם אינם מתגוררים תושבים יהודים - ושהם מרבית הכפרים שבארץ...

עם סוף האסיפה, ביקש פתאום אחד מהנוכחים היהודים רשות דיבור, וסיפר לקהל שהוא תושב העיר מעלות, ומכיר במשך שנים, דרך קשרי מסחר, כמה מתושבי סוחמאתא, אך מעולם לא ידע על הפן הזה בחייהם – היותם עקורים ומגורשים מכפרם, ועל כך שהם פועלים בכדי לחזור אליו... הוא הגיע אל האירוע מתוך סולידריות עם שכנים אלה, ומתוך הבנה שללא הכרה בנרטיב ובדרישות של הפליטים תמשך לנצח המלחמה הנוכחית.

וכשהסתיימה האסיפה, הנפנו – בני סוחמאתא ואורחיהם – שלטים המדגישים ש סוחמאתא זה כאן! 



جولة في سحماتا / סיור בסוחמאתא



جولة في سحماتا / סיור בסוחמאתא



جولة في سحماتا / סיור בסוחמאתא



جولة في سحماتا / סיור בסוחמאתא



جولة في سحماتا / סיור בסוחמאתא



جولة في سحماتا / סיור בסוחמאתא

כפר/עיירה: