בשבת, 8 בספטמבר 2007, קיימנו את הסיור בשכונת עג'מי ביפו. כ-150 אנשים ונשים השתתפו בסיור.‏‎ ‎הפצנו למשתתפים ולמי שפגשנו ברחובות העיר את החוברת "זוכרות את שכונת אל-עג'מי ביאפא", שהפקנו במיוחד לאירוע זה. הסיור התמקד בתחנות עיקריות שעברה העיר יאפא ובמיוחד שכונת אל-עג'מי מאז תחילת הנכבה בשנת 1948. אז התרחש הפינוי הראשון והגדול של הפלסטינים מיאפא ומאז היו גלי הריסת בתים, עד צווי הפינוי וההריסה של שנת 2007. בשנת 1948 נשארו ביאפא כ-4000 פלסטינים מתוך כ-120,000. כולם רוכזו על ידי הצבא הישראלי בגטו אל-עג'מי והוקפו בגדר תיל למספר חודשים. רבים מהם גרים היום בשכונה כדיירים "מוגנים" של חברת עמידר שקיבלה בעלות על בתי הפליטים הפלסטינים שם ושיכנה בהם דיירים חדשים. היום כ-500 משפחות ביאפא - בעיקר באלעג'מי - מאוימות על ידי חברת עמידר בפינוי מבתיהן לטובת יזמים ובעלי הון. במהלך הסיור עצרנו ליד כמה בתים שחברת עמידר מתעקשת לפנות מהדיירים הנוכחיים כמו משפחת פראן, משפחת מחאמיד ומשפחת חטאב. שמענו את סיפורה של משפחת עדאסי וראינו את המקום בו עמד ביתה עד שנהרס, לפני כחודשיים. תושבים ופעילים רבים רואים בהתנהגות הממסד כלפי תושבי יאפא הפלסטינים את המשך הנכבה של העם הזה וחלק ממדיניות הפינוי והטיהור שהשלטונות נוקטת נגדו מאז 1948.

כשעברנו ברחובות השכונה למדנו על שמותיהם המקוריים. בחלק מהם הצבנו שלטים חדשים עם השמות הישנים, ברחוב יפת שהיה רחוב אל-חלווה וברחוב שערי ניקנור שהיה רחוב טלמאס.

הסיור נערך בשיתוף עם האגודה למען ערביי יאפא, שחבר ההנהלה שלה מר עבד אל-סטל הדריך את רוב חלקי הסיור, וכן בשיתוף עם הוועד העממי להגנה על הבית והאדמה ביאפא שנציגהּ פאדי שביטה דיבר על המאבק המתנהל מול הרשויות ועל מצוקת הדיירים באל-עג'מי, ועל הניסיון שלהם - שנכשל מול דחפורי העירייה - לבנות מחדש את בית משפחת עדאסי. שם עמדנו. במקום הבית שנהרס העירייה שתלה עצי זית יפהפיים.

דר' דניאל מונטרסקו הרצה בקצרה על תכניות הבנייה בעיר יאפא במהלך השנים, על המדיניות לשינוי פני העיר מעיר ערבית לעיר יהודית ועל ההזנחה המכוונת. את הדברים שמענו כשעמדנו על הר הזבל, הידוע לשמצה בקרב תושבי יפו, העירייה התכוונה בעזרת הזבל להרחיב את החוף ולהרחיק את הים מהבתים הקיימים, לבנות בניינים מודרניים וטיילת. מאוחר יותר מומחי העירייה גילו שהזבל אינו תשתית טובה לבנייה. העירייה שינתה כיוון, אחרי שנכשלה להרחיק את הים עכשיו היא מרחיקה האנשים, הורסת את בתיהם ובונה בניינים. לעומד על הר הזבל נשקפת תמונה פנוראמית מרהיבה של חוף הים ושל יפו, של מגרשים ריקים עליהם היו פעם בתים, של בתים תחת איום הריסה ליד בניינים חדשים שנבנו על חורבות בתים אחרים. מתחת להר הזבל עלו ריחות המזכירות למתלהבים מהנוף שמשהו כאן מסריח.‏ 



Ajami Jaffa Tour 2007 (2)



Ajami Jaffa Tour 2007 (3)



Ajami Jaffa Tour 2007 (4)



Ajami Jaffa Tour 2007 (5)



Ajami Jaffa Tour 2007 (6)



Ajami Jaffa Tour 2007 (7)



Ajami Jaffa Tour 2007 (8)



Ajami Jaffa Tour 2007 (9)



Ajami Jaffa Tour 2007 (10)



Ajami Jaffa Tour 2007 (11)



Ajami Jaffa Tour 2007 (12)



Ajami Jaffa Tour 2007 (13)

כפר/עיירה: