הם צעירות וצעירים פלסטינים אזרחי המדינה, הנפגשים כבר שלוש שנים, מדמיינים ומתכננים את השיבה לכפריהם שנמחקו. במסגרת פרויקט "עודנא"-שבנו בעברית, שמטרתו להגביר את מודעות הדור הצעיר לנכבה וליצור מודלים אפשריים של שיבה, יצרו צאצאי העקורים מאלע'אבסיה סרטון הדמיה המציג מודל עכשווי של הכפר.

שפה: עברית עם כתוביות בעברית ותרגום לאנגלית 

הכתבה הופקה על-ידי: הטלוויזיה החברתית

במסגרת פרויקט עדנא, קבוצת אלע'אבסיה בהנחיית יוסף אבו בכּר, השלימה את התהליך באיסוף תכניות המתאר של הכפר והפקת סרט הדמיה תלת ממדי, פרי עבודתם של שני האדריכלים אמיר ח'טיב ואוליבר שלבי. הסרט המבוסס על מבנה הכפר ואתריו ההיסטוריים לפני ההרס, משמר את צורת הכפר במטרה לשמר את המורשת ולהדגיש את הגירוש. הבתים ההרוסים מסביב למסגד נבנו מזכוכית, מעין אתרי הנצחה לזכרם של המגורשים, לתוואי המקום ולסיפור של אלע'אבסיה. במקביל הם הוסיפו מגע אדריכלי מודרני שכלל בתים חדשים, מבני תרבות, בתי ספר וגנים ציבוריים המותאמים לזמננו.

--------------

פרויקט עֻדנא (שבנו) הוא פרויקט פוליטי-חינוכי לקידום חשיבה על משמועותה של השיבה בפועל של הפליטים הפלסטיניים לעריהם\כפריהם ואדמותיהם. הפרויקט מתקיים בשיתוף בין עמותת זוכרות, עמותת בלדנא, האגודה הערבית לזכויות האדם וועד העקורים הפנימיים.

במהלך השנה (2015) עבדו 9 קבוצות שונות של צעירים פלסטיניים מתוך מדינת ישראל על גיבוש רעיונות ליישום השיבה שלהם לכפריהם שמדינת ישראל גירשה את תושביהם, הרסה את בתיהם ומנעה מהם לשוב. בחלק מהמקומות נבנו יישובים יהודיים, חלקם עדיין ריקים בתוך פארקים או חורשות.

תשעת המקומות ההרוסים הם: ספוריה (ציפורי), אלברוה (אחיהוד), אלמג'ידל (מגדל העמק), מיעאר (יעד), אקרת (גרנות הגליל), אלע'אבסיה (נתיב השירה), אללג'ון (קיבוץ מגידו), מג'דל עסקלאן (אשקלון) ומעלול (כפר החורש). בתמונה ניתן לראות את המודל של כפר אלברוה אחרי השיבה. צעירי\ות אלברוה רוצים לבנות את כפרם ההרוס כפי שהיה לפני הנכבה ולהרחיב אותו בבניה מודרנית. לא מוותרים על הזיכרון ובונים את העתיד.
בלי.