עמותת זוכרות בשיתוף עם אריק אדר, דיפלומט הולנדי לשעבר שאביו הציל יהודים במלחמת העולם השניה ועל שמו נטעה הקק"ל 1100 עצים על אדמת בית נתיף, קיימו סיור ואירוע בין שרידי הכפר הפלסטיני ההרוס בית נתיף. במהלך האירוע הביע אריק את צערו על השימוש שקק"ל עשתה בשם אביו במסגרת העוולות נגד הפליטים הפלסטינים. את חלקם הוא פגש במחנה הפליטים עאידה בבית לחם לפני כמה שנים.

שפת הסיור: עברית וערבית

--------------------

נאום של זוכרות בסיור:
במשך 68 שנים, הנכבה הפלסטינית נמשכת, מוכחשת ומושתקת על ידי מדינת ישראל, מוסדותיה ורוב הציבור הישראלי-יהודי אינם מכירים בהשלכותיה מרחיקות הלכת. 68 שנה חלפו מאז 1948 ורוב של האוכלוסיה הפלסטינית ברחבי העולם הינם פליטים כתוצאה מעקירה מתמשכת.

על רקע זה, פעולתו של אריק אדר (Erik Ader) בפני העקורים והפליטים הפלסטינים מהכפר בית נתיף מרגשת, לא רק כיוון שיש בה משום הכרה   בנכבה ובסבל שלהם אלא משום שיש בה הבטחה וצפייה לפעולות תיקון רבות נוספות עד שפליטי בית נתיף וכל הפליטים והעקורים ישובו.

אריק אדר הוא בנו של חסיד אומות העולם הכומר בסטיאן יאן אדר (Bastiaan Jan Ader) שהציל במהלך השואה מספר רב של יהודים בהולנד, חלקם עדין חיים וגרים בישראל. לקראת סוף המלחמה, ב-20 בנובמבר 1944 הוצא להורג  הכומר אדר בשל פעילותו זו על ידי המשטר הנאצי. הכומר אדר הוכר כחסיד אומות עולם על ידי 'יד ושם' בשנת 1967. במסגרת ההכרה בהיותו חסיד אומות עולם, הקרן הקיימת לישראל שתלה יער בן 1100 עצים על שמו של הכומר אדר. אשתו של הכומר, יוהנה אדריאנה (Johanna Adriana Ader-Appels) ובניו הוזמנו לטקס חנוכת היער על שמו של אדר.

קק"ל הוקמה על מנת לרכוש אדמות בארץ ולייעדן להתיישבות יהודית בלעדית. היא עשתה זאת על ידי גיוס תרומות מקהילות יהודיות ברחבי העולם. יערותיה של קק"ל מילאו תפקיד מרכזי במאמציה של מדינת ישראל לייהד את נופי הארץ ולטהרם מכל שריד לנוכחות פלסטינית תוך מחיקת הזכרון ההסטורי והחברתי המחבר את הפלסטינים לכפרים שעליהם נטועים יערות אלה. גם  בימים אלה ממשיכה קק"ל במאמציה לעקור קהילות פלסטיניות במרחב הכבוש במזרח ירושלים, בנקב/נגב ובגדה המערבית, זאת דרך שימוש ציני בקמפיינים של איכות הסביבה ככלי עכשווי לנישול הפלסטינים מאדמותיהם ולשימור והנצחת הנישול. דרך אסטרטגיה זו ממשיכה קק"ל לפעול מבלי לתת את הדין על מעשיה.

עמותת זוכרות מברכת את אריק אדר על צעד אמיץ זה, ומברכת גם את הפליטים מבית נתיף על נכונותם להשתתף באירוע כזה, לקבל ולהיות חלק ממחאתו של אריק מול הקק"ל ומדינת ישראל, כל זאת למרות שעוד לא נעשה עמם צדק וטרם שבו לאדמותיהם ולכפרם.

זוכרות גאה להיות שותפה ליוזמה זו אשר מתחברת עם תפישת העולם של זוכרות הקוראת לשיבה מלאה של הפליטים הפלסטינים שירצו בכך, וגם מתחברת עם דרך העבודה של זוכרות שפונה בעיקר לציבור היהודי- ישראלי על מנת לקחת אחריות על הנכבה הפלסטינית תוך שילוב תהליכים של תיקון העוולות ועשיית צדק במרחב שכבש מאז 1948.