ביוזמתה של קבוצת פעילים/ות יהודים/ות מדרום אפריקה החברים בתנועת "עצרו את קק"ל-דרום אפריקה" התקיים ביום שישי ה-1 במאי טקס התנצלות מרגש ותקדימי בין שרידי הכפר הפלסטיני לוביה שבגליל התחתון. הקבוצה הדרום אפריקאית התנצלה בפני פליטים ועקורים מכפר לוביה על כך שתרמו כספים לקק"ל אשר נטעה על חורבות כפרם יער בשמם וקראה לו יער דרום אפריקה, יער אשר היווה חלק מפרקטיקת מניעת השיבה של פליטי הכפר שגורשו ממנו ב- 1948.

האירוע, שהשתתפו בו למעלה מ-200 אנשים, אורגן בשיתוף פעולה בין זוכרות, וועד העקורים וקבוצת "עצרו את קק"ל- דרום אפריקה". לפני טקס ההתנצלות התקיים סיור בין שרידי הכפר, שכלל גם תיאור החיים בכפר לפני 1948, נסיבות כיבוש הכפר וגירוש תושביו, עדויות מפי עקורים, חלוקת חוברת תלת שפתית על ההיסטוריה של הכפר והיוזמה להתנצלות והצבת שלטים לציון אתרים מרכזיים שמדינת ישראל העלימה עם הריסת הכפר כמו בית הספר של לוביה, בית הקברות, המסגד, המעיין ועוד.

בטקס נישאו דברים על ידי נציג עקורי לוביה, יו"ר וועד העקורים הארצי ונציגה מטעם זוכרות. כל הדוברים בירכו על היוזמה ואיחלו ליוזמות דומות כחלק מתהליך של הכרה ומימוש זכות השיבה של הפליטים והעקורים הפלסטינים.

דוברים מטעם הקבוצה מדרום אפריקה תיארו את המסע שלהם עד הרגע הזה, השמיעו שיר אפריקאי מתקופת ההתנגדות לאפרטהייד בדרום אפריקה, הקריאו את מכתב ההתנצלות הרשמי של קבוצת "עצרו את קק"ל- דרום אפריקה" בפני נציגים של משפחות הכפר והקהל, ולבסוף מסרו את המכתבים החתומים על ידי 200 מתנצלים ומתנצלות לנציגי הכפר.