מיאפא 1948 עד עזה 2024, נכּבּה מתמשכת: סיור לימודי וירטואלי על הנכּבּה של היפואים והיפואיות.

חדשות. אוקטובר 2023. הפצצה כבדה מהאויר על שכונת יאפא, מחנה הפליטים ג'באליא- רצועת עזה. מאות הרוגים, פצועים ונעדרים. עשרות אלפי עקורים גורשו דרומה לכיוון דיר אל-בלח.

חדשות. מאי 1948. הפגזה כבדה על העיר יאפא. הרוגים ופצועים. עשרות אלפי פליטים, גורשו לכל עבר. חלקם דרומה לכיוון עזה. רב פליטי ופליטות יאפא שהגיעו לרצועת עזה התקבצו במתחם אחד בתוך מחנה הפליטים ג'באליא שהוקם בצפון הרצועה לשיכון פליטי הנכבה, זמנית. עם הזמן המתחם הפך "לשכונת היפואים". כל דבר בשכונת היפואים שבמחנה הפליטים זוכר ומזכיר את העיר יאפא. ב"ביתהּ הזמני" במחנה ג'באליא, לא רחוק מסופרמרקט יאפא ומסגד יאפא, וג'יהה אל-הרש (בת 80 וקצת), פליטה משכונת עג'מי ביאפא, סיפרה בריאיון לחנאן אל-ריפי, עיתונאית פלסטינית מעזה (רשת נווא) על הגירוש ב- 1948: "אמא הייתה מבוהלת. משכה אותנו בחופזה מהבית. חייבים לצאת מהר. יצאנו מהבית מפוחדות. לא ידענו מה קורה..... הגענו בסוף לכאן. יותר מ- 70 שנה מאז...... אני חוששת למות לפני שאחזור ליאפא היפה".

הרצאה וסיור וירטואלי, דרך זום, על ההיסטוריה, הכיבוש והגירוש של יאפא, העיר הפלסטינית הגדולה והחשובה ביותר עד 1948.

הסיור המדומיין מתחיל בשכונה הצפונית ביותר, אל-מנשיה, ועובר דרך מסגד חסן בק, מרכז העיר, כיכר השעון, העיר העתיקה, הנמל ושכונות אל-עג'מי ואל-ג'בּליה. בעזרת תמונות, מפות ומסמכים, משקף הסיור את החיים בעיר לפני הנכבה את ההשתלטות הציונית על העיר ואת תהליכי הייהוד והניכוס הישראלי לעיר. התייחס הסיור לקשר- ניתוק בין יאפא לעזה, בתקופות שונות ובהקשרים שונים, אז והיום. האירוע התקיים בעברית עם תרגום לאנגלית.

מרצה ומציג: עמר אלע'בּארי- זוכרות.