חִ'רְבּת כַּרַּאזָה

מידע

מחוז: סַ'פַד (צפת)

תאריך כיבוש: 04/05/1948

יישובים יהודיים על אדמות הכפר לפני 1948: אין

יישובים יהודיים על אדמות הכפר אחרי 1948: אין

רקע:

הכפר שכן על גבעה קטנה מכוסה סלעים וולקניים, כארבעה ק"מ מצפון לכינרת ו-8.5 ק"מ מדרום-מזרח לצפת. בסמוך, מצוי אתר העיירה הקדומה כורזין המוזכרת בברית החדשה כאחת הערים בהן הטיף ישו. בית-כנסת נבנה שם במאה השלישית והוחרב במהלך המאה הרביעית לספירה. שרידי בית-הכנסת והעיירה התגלו בחפירות שנערכו במקום, ושדה דולמנים נמצא ממזרח ומדרום-מזרח לאתר הכפר. רבים מתושבי הכפר השתייכו לענף הסַוָאלִמָה של שבט זַנְעַ'רִיָּה הבדואי, שטען לבעלות על השטח בו שכן הכפר. ב-1948 היו בכפר כ-15 בתי אבן ומספר דומה של אוהלים, בהם התגוררו נוודים-למחצה בזמן שלא נדדו לצורך רעיית עדריהם. קבר השיח' רמדֿאן ומקדש שנבנה סביבו עמדו בצפון הכפר. התושבים נהגו לאחסן את תבואתם ליד המקדש, מתוך אמונה שאחרים יכבדו את קדושת המקום ולא יגנבו ממנו. מידע לגבי נסיבות כיבוש הכפר והתרוקנותו מתושביו, כמו גם נתונים על שטח-אדמותיו ומספר תושביו, אינם בנמצא.

ב-1983 נבנו הישוב כורזים ו[מושב] אמנון בסמוך לאתר-הכפר, על אדמות שהיו שייכות לכפר הסמוך אל-סַמַכִּיָּה. כיום משמש המקום כאתר תיירות וארכיאולוגיה. מספר בתים מהכפר עדיין עומדים על תילם, ואחד מהם שופץ. לצידם עומדים שרידי בתים אחרים. קבר השיח' מט לנפול, מוקף בעצי חרוב גדולים, והבניין בו שכן איננו.

מקור:

Walid Khalidi, All that Remains, 1990, 462

מידע ממקורות נוספים:

על-פי PalestineRemembered.com נכבש הכפר במחצית הראשונה של מאי 1948 במהלך מבצע יפתח, בידי הגדוד הראשון של הפלמ"ח (http://www.palestineremembered.com/Safad/Karraza,-Khirbat/index.html).
על-פי נגה קדמן, אתר הכפר מצוי כיום בתוך גן לאומי כורזים (נגה קדמן, בצדי הדרך ובשולי התודעה, 2008, נספח א').
 

סרטונים

חוברות

אחר