ח'רבּת אלגַ'וְפָה

מידע

מחוז: ג'נין

תאריך כיבוש: 12/05/1948

יחידה כובשת: גולני

יישובים יהודיים על אדמות הכפר אחרי 1948: קיבוץ מעלה גלבוע

רקע:

הכפר הקטן ניצב על רמה מעוגלת קטנה, בשיפוליו הצפוניים של ג'בּל פַקוּעַה [הר הגלבוע] והשקיף צפונה וצפון-מזרחה לעבר עמק-הירדן. ג'נין שכנה 12 ק"מ מדרום-מערב לכפר. נתונים לגבי מספר תושבי-הכפר ושטח-אדמותיו אינם בנמצא.

ג'בל פַקוּעַה הפריד בין הכפר לבין העיר ג'נין, ולכן ח'רבּת אל-גַ'וְפָה הושפע יותר מן המאורעות בעיר בּיסאן [בית-שאן], שבעה ק"מ ממערב לו. הכפר נכבש ככל הנראה בידי חטיבת גולני של כוחות ההגנה במאי 1948, כאשר הללו נעו אל עבר ביסאן והעמק שסביבה. על פי ההיסטוריון הישראלי בני מוריס, תושבי הכפר נסו ממנו ב-12 במאי 1948 כתוצאה מכניעת ביסאן באותו יום וכיבושה.

קו שביתת-הנשק שהפריד את ישראל מהגדה המערבית עבר ממערב לכפר וכלל אותו בשטח ישראל. אדמות-הכפר מוזגו עם אדמות הכפר פַקּוּעה שנכללו בשטח ישראל; כפר זה נכלל בגדה המערבית ונחצה בידי קו שביתת הנשק. על שטח זה של שני הכפרים הוקם ב-1962 [קיבוץ] מעלה גלבוע, מדרום-מערב לאתר-הכפר ח'רבּת אל-גַ'וְפָה. כיום נותרו באתר חלקי-קירות מעטים מבתי-הכפר, בעוד ששאר הבתים הפכו לעיי-חורבות. האזור כולו מגודר ומשמש כשטחי מרעה לפרות. מאגר-מים גדול ששייך לקיבוץ מצוי באתר.

מקור: Walid Khalidi, All that Remains, 1990, 333

 

מידע ממקורות נוספים:

על-פי נגה קדמן, אתר הכפר מצוי כיום בתוך שמורת טבע גלבוע מזרחי (נגה קדמן, בצדי הדרך ובשולי התודעה, 2008, נספח א').

לפי אנציקלופדיה מפה אתר הכפר נקרא כיום חורבת גֶפֶת (אנציקלופדיה מפה, 2000, 2: 77).

 

 

תמונות

סרטונים

חוברות

אחר