אודות iReturn

האפליקציה iReturn היא גרסה משודרגת של ה-iNakba הידועה, שהושקה ב-2014. 

האפליקציה נועדה לקדם הבנה של הנכבה הפלסטינית, הביטויים שלה במרחב הגיאוגרפי והאפשרויות לתיקון. 

באמצעות iReturn, זוכרות רוצה להשתמש בטכנולוגיה כדי לספר מחדש היסטוריה מושתקת ולחשוף את הנוף הישראלי המוכחש של טיהור אתני וגירוש כפוי. דרך הכלי הזה, משתמשות יכולות ללמוד את ההיסטוריה המחוקה הזאת, ויותר מזה, לדמיין פתרון אמיתי שיביא צדק ושלום, פתרון למשבר המתמשך של הפליטים הפלסטינים והעקורים הפנימיים. 

 iReturn היא המשך ישיר לעבודה פורצת הדרך של זוכרות שמקדמת דיון ציבורי ופומבי בעתיד של שיבה. אנחנו לא מסתפקות בזיכרון של הנכבה. כיוון שהנכבה היא אי צדק מתמשך ולא רק אירוע היסטורי, אנחנו שמות בפניכן חזון שכולל את שיבת כל הפליטות והפליטים שמעונינים בכך, חזון שיש בו תקווה לכל יושבות ויושבי הארץ. השדרוג של האפליקציה, מעבר לשיפורים טכנולוגיים, מכוון להפוך אותה לכלי לדמיון עתיד של שיבה. אנחנו מקוות לספק לאלפי משתמשות גישה לידע ויותר מזה, לספק במה לקולות חדשים שיתקבצו לקהילה ותנועה דינמית למען שיבה. 

הפרויקט הייחודי והתמקדם הזה יוצר מרחב שאפשר לדבר בו על הנכבה כתהליך מתמשך. הנכבה השמידה גם את רוב התרבות הפלסטינית שהתקיימה עד 1948 ו-iReturn תעודד משתמשות לחשוב על דיכוי התרבות ונסיונותיה לשרוד אחרי הנכבה ועל יצירתיות כביטוי של התנגדות. 

האפליקציה היא עוד כלי ייחודי במשימה של זוכרות ליצירת סדקים בטאבו, בחומת ההשתקה סביב הנכבה ושיבת הפליטים הפלסטינים. אנחנו מעודדות את המשתמשות להשתמש באפליקציה בדרכים יצירתיות כדי לקדם חזון של שיבה ולהציע תובנות שונות. הכלי יאפשר למשתמשיו לתקשר, להוסיף מוידע ותובנות מניסניונם ל-iReturn וכך יעודד את הקהל ליטול חלק ביצירת הידע והחזון לעתיד.

iReturn תפתח ערוצים חדשים למורות, קיהלות אקטיביסטיות לשינוי חברתי, אמניות, מדריכות טיולים, תנועות נוער וסוכני שינוי אחרים ללמוד על אירוע 1948 ולבחון אותם באופן ביקורתי יותר. היא תשים את נושא השיבה במרכז הדיון, כחלק מהיעד של זוכרות לעודד את הציבור הישראלי במיוחד לאמץ חזון שיש בו תקווה לעתיד של שיבה לפליטים הפלסטינים, ולראות את השיבה כהזדמנות ולא כאיום. 

עם השקת האפליקציה החדשה, זוכרות יוצרת גם הזדמניות חדשות למבקרים ולמשתמשות לא רק ללמוד מחדש את הגיאוגרפיה ואת ההיסטוריות המושתקות של המקום, אלא גם לאמץ שפה חדשה של תקווה ושיבה. דרך הכלי הזה אנחנו מבקשות ליצור דיאלוג מתמשך בין העבר המוסתר והעתיד המדומיין כדי למצוא דרכים חדשות להתקדם מההווה המכאיב ומלא העוולות. 

פיתוח האפליקציה נעשה בתמיכה של הארגון הגרמני הבינלאומי "קורבה ווסטרו", התוכן לא מייצג בהכרח את עמדות הארגון.