יש רגעים בחיים בהם אי צדק וסכנה כה גדולים מונחים לפתחנו עד שיש להשהות את עמדותינו הכוללות ולמחות באופן ממוקד ומדויק נגד העוול עצמו. אישור "חוק הנכבה" ע"י הכנסת הוא אחד הרגעים האלה.
לכן, גם אם ציון הנכבה ביום העצמאות הישראלי היא מחווה זרה, אולי אפילו צורמת, לרוב הישראלים, ההשתתפות בה הופכת לחובה אזרחית עבור כל מי שחרד מפני ההידרדרות המואצת והולכת ללאומנות מסוכנת. זוכרות קוראת  לך, לכם, לכן, שוחרי השלום וזכויות האדם, להשתתף באירוע הגדול ביותר המתקיים בכל שנה לציון הנכבה בישראל.מזה ארבע עשרה שנה מארגן ועד העקורים הפנימיים תהלוכה לציון הנכבה ביום העצמאות הישראלי ובשנים האחרונות מספר ישראלים המשתתפים בה עולה בהדרגה.

חוק הנכבה הוא תגובה ישירה לפעילות זו ומטרתו להפחיד אותנו וכך למנוע את העיסוק בנכבה: ללמוד אודותיה ולהכיר באחריות המוטלת עלינו, במטרה להגיע לפיוס בין ישראלים לפלסטינים.

השנה נקדיש את ערב העיון בזוכרות בערב יום העצמאות הישראלי לדיון ב"חוק הנכבה" - מהלך חקיקה שהוא חלק מניסיון לאסור על ציון הנכבה בישראל ולדכא את הניסיונות השונים לספר וללמד את ההיסטוריה של הארץ בכלל, ושל השנים 47-49 בפרט, באופן שונה ומנוגד לנרטיב הישראלי-ציוני המרכזי.
הדוברות בערב יעסקו בהיבטים ובהשפעות שונות שיש למהלך הזה - משפטיים, פסיכולוגיים ופוליטיים.

ידברו:
עו"ד אמילי שפר (משרדו של עו"ד מיכאל ספרד); פרופ' אורי הדר (אוני' ת"א); עמיה גלילי (רכזת פרויקט החינוך, זוכרות)

מרכז מידע עמותת "זוכרות"
אבן גבירול 61/2 תל אביב-יפו
(כניסה ממאנה 13)
טלפון: 03-6953155

לאחר הערב, וכמו בשנים קודמות, תתקיים גם פעולה ישירה ברחובות ת"א, שתעסוק הפעם בחוק הנכבה ובזכרונות שהוא מעורר.
מי שמעוניינים להשתתף אנא צרו קשר עם איתן במייל decolonizer@zochrot.org