ברחוב יצחק שדה בתל אביב נפתחה בשבוע שעבר תערוכת וידאו בה נראים עשרות לוחמי פלמ"ח המספרים ומתוודים על פעולות מלחמתיות ופעמים שגם על פשעי מלחמה לכאורה במלחמת העצמאות.

יוצרי התערוכה אלו פעילי עמותת "זוכרות", הפועלים להנציח את הנכבה במרחב הציבורי ומקדמים את רעיון זכות השיבה של הפלשתינים לישראל, הקולנוען אייל סיוון וההיסטוריון האנטי ציוני אילן פפה. מטרת התערוכה היא לספר את סיפורה של הנכבה הפעם מהזווית של הצד הישראלי וליצור מעין "יד ושם", כלשון אחד הפעילים, של האסון הפלשתיני. "זו פעם ראשונה שעשרות לוחמים ציוניים מעידים על פשעי מלחמה שעשו ב-48'", מספר איתן ברונשטיין מזוכרות, "יש לעדויות הללו חשיבות עצומה להווה שלנו בכך שבהרבה מובנים הנכבה הפלשתינית עדיין לא הסתיימה והיא מתרחשת במקומות כמו הנגב והגליל".

במסגרת התערוכה ישנם גם צילומי וידאו של בנים ונכדים של "הלוחמים הציוניים", כלשון פעילי השמאל. בדברי ההסבר לתערוכה נכתב כי עדויות אלו מפריכות את טיעוניהם של מכחישי הנכבה בישראל. "עבודת הוידיאו של סיפורי בני הדור השני והשלישי שמוצגת במסגרת התערוכה נועדה בין היתר להמחיש שלרבים מאיתנו יש סיפור בעל ערך היסטורי על אירועי הנכבה שחשוב לפרסמו כדי לא לשתף פעולה עם המשך הכחשתה", נכתב בדברי ההסבר. עוד נכתב כי פלשתינים ש"שרדו" את הנכבה משלימים בעדויותיהם את וידויים של לוחמי תש"ח שגויסו לפרויקט של זוכרות ועל ידי כך נוצר תיעוד והנצחה לאסון הפלשתיני. "תיאורים דומים עולים חזור ועלה מעשרות עדויות של לוחמים ציונים שהשתתפו בנכבה, ומצטלבים עם עדויותיהם של פלשתינים ששרדו את הנכבה ומספרים את סיפורי הגירוש והפליטוּת שלהם מאז ועד ימינו".

ההיסטוריון אילן פפה אמר בפתיחת התערוכה כי העדויות הללו "מכתימות בדם" את כל שרשרת הפיקוד מבן גוריון ועד אחרון הלוחמים. "העדים האלה סוף סוף נתנו לנו בצורה שיטתית את שרשרת הפיקוד מדוד בן גוריון ומטה. זה משהו שאף מסמך בארכיון לא ייתן, בדיוק כמו בשואה. ברגע שהלוחמים אומרים את זה - זה מוכיח שבן גוריון תכנן את המעשה. וזה החלק המשמעותי ביותר: מדובר בתכנית, פרויקט, מפעל, והוא מתמשך. והוא מבחינה מוסרית, משפטית פסול לגמרי".

עוד אמר ההיסטוריון האנטי ציוני כי לעדויות הללו יהיו השלכות משפטיות בעתיד. "אני נוסע בעוד שבוע ל'ראסל טריבונל' בניו יורק להעיד בפני בית משפט ובו יישבו שופטים ושם ידונו בנכבה ובהתמשכותה. הפורום גם שומע עדויות בשטח, בביקורים שעושה. הנאשמת היא מדינת ישראל ולא אנשים ספציפיים. יש פעולה חשובה מאוד של שופטים לזכויות אדם בבריטניה, אוסטרליה וארה"ב שבגללם גנרלים ישראלים לא יכולים לנסוע לחו"ל מחשש לעמוד למשפט. יש אנרגיה שמנסה להיתרגם לפעילות משפטית. אבל יש צורך בדיון משפטי מעמיק בפשעים נגד האנושות – טיהור אתני הוא פשע נגד האנושות ועל כך שישראל ביצעה טיהור אתני אין לחלוק".

מרבית המרואיינים הם יוצאי הגדוד השלישי “העמק” של חטיבת יפתח של הפלמ"ח בפיקודו של יגאל אלון, שפעלו לאורכה ולרוחבה של הארץ בימי מלחמת השחרור. מקצת המרואיינים הם מוותיקי יחידות אחרות של ההגנה, הפלמ”ח, האצ”ל והלח”י. גם הקבלה לשואה נעשתה בתערוכה על ידי מספר עדויות של לוחמים ששרדו את השואה או שלחמו באירופה במלחמת העולם השנייה.