סינמטק חיפה ומוזיאון טיקוטין בחיפה, שניהם בבעלות אתו"ס של עירית חיפה - מסרבים להשכיר אולמות לעמותת 'זוכרות' לקיום ארוע 48 מ"מ לסרטים בנושא הנכבה והשיבה.

ביום חמישי 27.8.15 תקיים זוכרות שימוע ציבורי להחלטת עיריית חיפה בחיפה. הקהל מוזמן לאירוע. לפרטים נוספים לחץ כאן

בתאריך 19.8.15 פנתה זוכרות ליועץ המשפטי לממשלה באמצעות האגודה לזכויות האזרח, עו"ד דן יקיר, עם מכתב המבקש לפעול מול עיריית חיפה לאור סירובה להשכיר לזוכרות אולמות. קישור למכתב כאן

לפני מספר חודשים הסכים סינמטק חיפה לשיתוף פעולה עם עמותת זוכרות בקיום פסטיבל 48 מ"מ לסרטים בנושא הנכבה והשיבה אולם בשל לחצים פוליטיים של עירית חיפה ויונה יהב חזר בו הסינמטק משיתוף הפעולה ונאמר על ידם כי במידה ותרצה, יכולה עמותת 'זוכרות' להשכיר אולם מהסינמטק לקיום האירוע - אך שיתוף פעולה לא יהיה.

זו הכתבה שהתפרסמה בזמנו בעיתון הארץ: יונה יהב סירב לממן, ופסטיבל סרטי הנכבה לא יתקיים בחיפה

לאור קבלת תרומה למימון הוצאות ההשכרה של האולם פנתה עמותת זוכרות לסינמטק חיפה בחודש אפריל על מנת לתאם מועד להשכרת האולם. אולם מאז ועד היום משך מספר חודשים, מסרבים בסינמטק חיפה להשכיר לעמותת זוכרות את האולם ומתחמקים בטענות שונות מהשכרת האולם אותו הם מעמידים לרשות הציבור. לפני מספר ימים ולאחר שהפרשה מתגלגלת כבר מספר חודשים, ביקשה עמותת זוכרות שהסינמטק יתן כל תאריך פנוי בחצי השנה הקרובה ובלבד שתוכל עמותת זוכרות להשכיר את האולם לצורך קיום האירוע. הבקשה לא נענתה בטענות שונות, בין אם בהעדר מועדים פנויים ובין אם כיוון שלטענתם אינם מקרינים סרטים שאינם מסחריים. בפנייה אנונימית לסינמטק נאמר כי אין בעיה להשכיר את האולם.

גם בפנייה של זוכרות למוזיאון טיקוטין בחיפה סירבה הנהלת המוזיאון להשכיר לזוכרות אולם. בפנייה אנונימית של מנכ"לית זוכרות למוזיאון טיקוקטין העביר המוזיאון מייד שתי הצעות מחיר ותאריכים פנויים להשכרת האולם. כאשר הבינה הנהלת המוזיאון כי מדובר בהשכרה לעמותת 'זוכרות' העבירה מייל לזוכרות לפיו לא ישכיר המוזיאון את האולם לעמותת זוכרות.

שני האולמות - סינמטק חיפה ומוזיאון טיקוטין מנוהלים על ידי חברת אתו"ס שהינה בבעלות עירית חיפה ושניהם מעמידים אולמות להשכרה לכל דורש. 

מיותר לציין כי מדובר במהלך שאינו חוקי ומהווה אפליה בשל עיסוק בתכנים פוליטיים ובכוונת זוכרות להאבק בהחלק מוזיאון טיקוטין וסינמטק חיפה במישור המשפטי והציבורי.

מיום חמישי ה-30 ליולי 2015 מגיעות לזוכרות פניות רבות של תמיכה מגורמים שונים: חברי/ות כנסת, חברות/ים במועצת עיריית חיפה ואנשים פרטיים. חלק מהפונים כתבו וכותבים לסנימטק חיפה, עיריית חיפה ומוזיאון טיקוטין. טרם התקבלה תשובה מאף אחד מהגורמים האלו. 

איגוד התסריטאים בשיתוף עם פורום היוצרים הדוקומנטריים, איגוד הבימאים ואיגוד העורכים שלחו מכתב במחאה על השלכות הפעולה כלפי חופש הביטוי בישראל לעיריית חיפה ביום רביעי 4.8. האיגודים רואים בחומרה רבה את יכולותיהם של מוסדות בישראל לקבוע אילו אירועי קולנוע רשאים להתקיים ואילו אירועים ראויים לצנזורה, והם פועלים בעניין. 

נציגים מהקליניקה המשפטית האוני' חיפה פנו לסינמטק ומוזיאון טיקוטין במכתבים המבקשים להבין מדוע הם מצנזרים תכנים מקהל הצופים שלהם. גם חברת הכנסת אעידה תומא סילמן, מטעם הרשימה המשותפת, פנתה במכתב לראש עיריית חיפה. 

להלן מבחר הכתבות שנכתבו בנושא:

"זוכרות" פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בעניין הקרנת סרטי הנכבה בחיפה - הארץ

مركز مساواة يتضامن مع "زوخروت" ويشارك في النشاط الاحتجاجي على سياسة كم الافواه في مدينة حيفا - Al watan voice

ארגון השמאל הקיצוני נגד ראש העיר חיפה - ערוץ 7

مركز مساواة يتضامن مع "زوخروت" ويشارك في النشاط الاحتجاجي على سياسة كم الافواه في مدينة حيفا - مركز مساواة

יוזמי פסטיבל סרטי הנכבה ליועמ"ש: "עיריית חיפה מסרבת להשכיר לנו אולמות" - וואלה!

"זוכרות": עיריית חיפה מסרבת להשכיר לנו אולמות - ערוץ 7

خطاب لا يليق بـ"الميدان" ولا بنا - الجبهة الديمقراطية للسلام والمساواة - حيفا

שני אולמות בחיפה סירבו לאפשר הקרנת סרטים על הנכבה - עיתון הארץ 

Two Haifa Cinemas Refuse to Allow Screening of Films About Palestinian Nakba - Haaretz

חשיפה - הסינמטק וטיקוטין: לא לסרטי הנכבה - רדיו חיפה

סינמטק חיפה ומוזיאון טיקוטין בחיפה מסרבים להשכיר אולמות ל'זוכרות' - הטלוויזיה החברתית

בענף הקולנוע מודאגים: הצנזורה מכה שורש - עיתון הארץ

Now Playing in Israel: Film Censorship - Haaretz

נגד הצנזורה במוזיאון - תגובה שפורסמה בעיתון הארץ בעקבות כתבה מתאריך 31.7

איגוד התסריטאים לראש עיריית חיפה: אפשר הקרנת סרטי הנכבה במוסדות התרבות בעיר - עיתון הארץ

יונה יהב מתקרנף - מאמר המערכת - עיתון הארץ

Haifa mayor mustn't undermine freedom of expression - By Haaretz Editorial