איגודי היוצרים מזהירים מהצנזורה הגרועה מכולן — צנזורה עצמית של יוצרים ומנהלי קרנות, ויוזמים כינוס של ענף הקולנוע

בתחילה היו דיבורים. הרבה דיבורים. מיד עם כניסתה לתפקידה הבהירה שרת התרבות החדשה, מירי רגב, שלא תהסס לצנזר סרטים והצגות. "אם משרד התרבות שם כסף על הצגות כאלה ואחרות הן יצטרכו להיות מאוזנות, לא מהצד הימני הן יהיו קיצוניות ולא מהצד השמאלי. אם צריך לצנזר אני אצנזר", אמרה השרה, ולא היססה לפזר הצהרות נוספות שזיעזעו רבים בשדה התרבות והאמנות. אבל נדמה שאיש לא העלה בדעתו עד כמה מהר ההצהרות ייהפכו למעשים. אחרי שורה של ביטולי הקרנות ברחבי הארץ, יוזמים ראשי ארגוני היוצרים בענף הקולנוע כינוס לדיון במציאות החדשה.

בתוך שבועות ספורים הקפיאה השרה את תקציבו של תיאטרון אל־מידאן. עולם התרבות געש. יוצרים התבטאו בחריפות נגד השרה, רגב השיבה אש, והקרב על התרבות כבש כותרות מרכזיות. בהמשך איימה רגב לשלול את התמיכה מפסטיבל הקולנוע ירושלים אם לא יבטל את הקרנת הסרט "אל סף הפחד" על יגאל עמיר. ארגוני היוצרים התקוממו, אמנים מחו, התקשורת שוב סערה, אבל אחרי זמן־מה שני הצדדים התעייפו מחילופי המהלומות. רבים סברו שעדיף להוריד פרופיל במאבק ולאפשר נורמליזציה בין הצדדים, היו שאמרו כי הפשרה שהושגה בסופו של דבר — ולפיה "אל סף הפחד" אמנם הוקרן מחוץ לפסטיבל אבל השתתף בתחרות סרטי התעודה שלו — היא דווקא פתרון לא רע. והתקשורת מצדה עברה למוקדי עניין חדשים.

אולם מאז, בפרופיל נמוך הרבה יותר, מתרחש גל של ביטולי הקרנות שעובר בשקט יחסי. נבחרי ציבור ופעילים פוליטיים קיבלו השראה ממה שהתרחש בירושלים — בפסטיבל ובמשרד התרבות — גילו שצנזורה היא אפשרית וביטלו בזו אחר זו הקרנות של סרטים. זה החל במתקפת מסרונים של פעילי ימין על הטלפון של ראש העיר שדרות, אלון דוידי, שהורה במהירות מדאיגה לבטל הקרנה בסינמטק בשדרות של הסרט "רעד בעזה", העוסק בטיפול בטראומות של תושבי עזה אחרי "צוק איתן". זה נמשך בלחץ דומה על ראש העיר באר שבע, רוביק דנילוביץ', שנכנע אף הוא והורה לבטל את הקרנת הסרט המתוכננת ב"מפגש מותלקא" בעיר. וזה קרה שוב בחיפה, שבה סירבו באחרונה שני מוסדות עירוניים — סינמטק חיפה ומוזיאון טיקוטין — להתיר הקרנה של סרטים על הנכבה הפלסטינית. בידיעה שפורסמה על הסירוב הזה ב"הארץ" בשבוע שעבר, טענו מארגני ההקרנה (עמותת "זוכרות") כי בכירים בעירייה עומדים מאחורי הסירוב הזה, אבל בעירייה העדיפו לא להגיב.

לכתבה המלאה בעיתון הארץ