סיכום תחקיר היסטורי רחוב עולי ציון 34 פינת מגן אברהם 2, יפו / רחוב אלסאלחי פינת אלמלכּ ע'אזי, יאפא

בית משפחת אבו ע'זאלה

מידע כללי:

מתוך תיק הבניין בארכיון עיריית תל אביב הבית נמצא בגוש: 7081 ובחלקה: 22 לפי מפת גוש/חלקה עדכנית. תוכניות בניין בתחילת שנות ה- 30 מלמדות אותנו שלפי מפת חלוקה מנדטורית הבית נמצא בגוש 7023 חלקה 180.

הבית נבנה בתחילת שנות השלושים על ידי תופיק אבו ע'זאלה TAWFIK ABU GAZALEH. הוא ממוקם על הדרך ההיסטורית לירושלים ששמה שונה לרחוב אלסאלחי בפינת רחוב אל הבא (El Haba) ששמו שונה לרחוב אלמלכ ע'אזי (Al-Malek Ghazi) – בימינו עולי ציון פינת מגן אברהם. הבית נמצא קרוב מאוד לשדרת קינג ג'ורג', במקור ג'מאל פאשה ובימינו שדרות ירושלים, ליד בניין העירייה בגבול הצפוני של שכונת אלנֻזהה המתפתחת, לא רחוק מהשוק.

זהו בית מידות בן שתי קומות היושב על כל הפינה. בהתאם לסגנון הבניה של שנות השלושים ביפו לבית חלל מרכזי וממנו יוצאים שבעה חדרים. הקומה התחתונה תוכננה למסחר וניכר כי היו בה עסקים כנראה מהקמתו של הבניין. שלל מסמכים מעידים על תנועת מסחר, מסעדה ואולי אף בית מלון קטן. הבית מתחיל להופיע בתצלומי אוויר של צלמי אמריקן קולוני משנת 1935 ואילך; בתצלומי אוויר של חיל האוויר הגרמני משנת 1918-1917 האזור עדיין מלא בפרדסים. 

היסטוריה של הבניין והאזור לפני 1948

הבית של תאופיק אבו ע'זאלה נבנה כנראה אחרי הבית ממול בעולי ציון 36 פינת מגן אברהם 1, את זה ניתן ללמוד מתיק התיעוד המפורט של האדריכליות קרן קינברג וליאת רפפורט. הבית ממול נבנה בשביל אמין נאסף כנראה בתכנונו של האדריכל מ.א. גיבן כבר בשנת )AMIN NASEF( 1922 ובנייתו הושלמה בשנת 1933.

התפתחותה המהירה של השדרה ואיתה השכונות החדשות של יאפא באה לידי ביטוי כמובן בתנופה של בניה ומסחר. אמין נאסף ואחריו תופיק אבו ע'זאלה זיהו את הרגע והשקיעו באזור הכי מרכזי ותוסס של העיר. תמונות של השדרה ובית העיריה החדש, ממש מעבר לכביש, מעידות על השגשוג התרבותי והכלכלי שמתרחש ביאפא בשנים אלו.

משיחה עם סמי אבו שחאדה, היסטוריון יפואי, על הבית

משפחת אבו ע'זאלה היתה מהמשפחות העשירות ביאפא. בעלת נכסים רבים ועסקים מסוגים שונים. בסיפרו משפחות ואישים מיפו וסביבתה מתאר טאהר קליובי את שושלת אבו ע'זאלה כך: זוהי משפחה גדולה עוד מהתקופה העות'מאנית, מקורה מג'נין, אזור, חברון וחִג'אז. סלימאן אחמד אבו ע'זאלה, 1890-1948, הגיע ליאפא אחרי לימודים באיסטנבול. בשנות העשרים עסק בעריכת דין ברחוב בוסטרוס (היום רחוב רזיאל), היה בעל תפקיד משמעותי בתנועה הלאומית הפלסטינית.

חסן תאופיק אבו ע'זאלה, 1910 - ??19, נולד ביאפא, איש עסקים ובעל נכסים. הקים את חברת האוטובוסים הכוכב הלבן בשנת 1922 לשכונת עג'מי. ב- 1938 התחבר לחברת מנשיה והקימו את חברת האוטובוסים של יאפא, שפעלה עד 1948. הקים את בנק אלערבּי, חברת ריאדֿ, ואת חברת התעופה הערבית. בנה בכל רחבי יאפא. ב- 1948 נאלץ לעזוב לקהיר בה נפטר ונקבר.

טלאל אבו ע'זאלה, 1938 -, יליד יאפא, למד באוניברסיטה האמריקאית בבירות מנהל עסקים וסיים בשנת 1960. בעל שם עולמי בתחום החשבונאות, ראיית חשבון, זכויות יוצרים וטכנולוגיית מידע, השקעות והון מסחר אלקטרוני. בשנת 1972 ייסד את הקונצרן הקרוי על שמו שגרם לשינוי מהותי בתחום העברת מידע בעולם הערבי ובכלל. סגן יו"ר צוות האומות המאוחדות לטכנולוגיה של המידע בניו יורק ובפריס. כתב ספרים ומילונים רבים. חובב מוסיקה ופטרונם של מוסיקאים רבים.

בתיק הבניין בארכיון העירייה מסמכים רבים מ- 1930 עד 1948, חלקם מצורפים לתיק זה. בינהם תוכניות הבניה המקוריות, התכתבויות עם הרשויות לגבי עסקים בקומת הקרקע, ואפילו התכתבות עם משרד הבריאות כנראה לגבי רישיון העסק של המסעדה שפנתה לרחוב.

כחלק מהתחקיר על בית אביו כתבנו למר טלאל אבו ע'זאלה המתגורר כיום בירדן אך טרם קיבלנו תשובה. 

היסטוריה מקוצרת של הבית משנת 1948

לפי תיק הבניין בעירייה, החזית החיצונית של הבניין נשמרה על קשתותיו ופירזוליו. החללים הפנימיים הוסבו לדירות מגורים. בקומת הקרקע מגוון עסקים ביניהם מסעדה – אולי אפילו ניתן לשער שמדובר באותו חלל שבו היתה בשנות השלושים מסעדה אחרת.

מסמכים שמצאנו בארכיון עיריית תל אביב משנת 1950 ו- 1954 מלמדים שהבניין כולו עבר לבעלות האפוטרופוס הכללי בהתאם לחוק נכסי נפקדים. 6 במשך השנים הבניין עבר מבעלות האפוטרופוס לרשות לפיתוח, הרי היא חברת עמידר. חלק מהחנויות בקומת הקרקע נמכרו או נתנו לחכירה לבעלות פרטית. כיום הבניין בבעלות חברת ניהול נכסים והשוכרים הם יהודים ופלסטינים.

====

תחקיר היסטורי על הבית: אביטל ברק

בבית ברחוב מגן אברהם 2 ביאפא הוצגה התערוכה ״CFJ1 של סכנדר קובטי ו״האמת״ של קובטי של רביע בוכארי, במסגרת הפרויקט ״בתים מעבר למקף״ בין ה-12-14 למאי, 2016.

 

 




להורדת הקובץ