כ – 120 אנשים השתתפו בסיור הלימודי בכפר הפלסטיני ההרוס אלמנשיה, הסמוך לעיר עכא. כמחצית המשתתפים/ות היו סטודנטים ופעילים מחו"ל, ומחציתם היו ישראלים ופלסטינים אזרחי ישראל.

קבוצה של פליטים מאלמנשיה חיכו לנו בתחנה הראשונה של הסיור, בחניון המכללה האקדמית גליל מערבי, הבנויה על אדמת כפרם, וקיבלו את פנינו עם כיבוד קל. הם הגיעו מכפר אלמכר, במרחק של כ- 5 קילומטר, שם הם גרים מאז 1948. עם כיבוש כפרם על ידי ארגון ההגנה, התפזרו תושבי מנשיית עכא לכל עבר, רובם הגיעו עד לבנון וגרו במחנה הפליטים עין אלחלוה וחלקם עברו לכפרים הפלסטיניים בסביבה. רוב אלה שנשארו בתחום מדינת ישראל גרים כיום בכפר אלמכר השכן.

ליד מעיין אלמנשייה המרכזי, שהיה לפני הנכבה מקור המים העיקרי של הכפר, הקריא אבו איימן (73) שירה עממית שחיבר בעצמו על געגועיו לכפרו ולחיים בו לפני הנכבה. מעיין המים הוא בעצם חלק מתעלת המים "אלפאשא" שעברה גם בכפר אלמנשיה וסיפקה לו מים.

פליטי הכפר הובילו את הסיור סמוך למה שהיה הגורן של הכפר, היום רחוב דושניצקי. במקום הגורן הפלסטיני בנתה עיריית עכו, ששטח הכפר סופח לה, שכונות מגורים לישראלים ובתי ספר יהודיים.

לא הרחק משם, ברחוב בורלא, עומד מסגד הכפר, אטום, מגודר והכניסה אליו אסורה. אבו איימן סיפר שהמסגד נבנה על אדמה שסבא שלו תרם וכי הבית שלהם היה סמוך למסגד. השלטונות הישראליים הרסו את ביתו של אבו איימן, כמו שאר בתי כפר אלמנשיה, תוך חודש אחרי כיבושו ב 14 במאי 1948.  על שטח הכפר הפלסטיני שהרסה, בנתה המדינה לישראלים את השכונות המזרחיות של העיר עכו. גם הפליטים האחרים שליוו את הסיור עצרו ליד הבניינים העומדים במקום בתיהם.

ברחוב אחד העם, יש בית פלסטיני אחד השייך לגב' ח'דרה סקר והיום משמש כמיני מרקט. בקצה הרחוב ניתן להבחין בשני מבנים, אחד עם כיפה אפורה השייך לבית הקברות הבהאי שבאזור, השני עם כיפה ירקרקה, הוא קבר שיח' על שם אבו עתבה ולידו מסגד קטן. בין שני המבנים משתרע בית הקברות המרכזי של אלמנשיה. למרות שהוא נראה כבית קברות פלסטיני מוסלמי אך אין עליו שילוט או הסבר כלשהו. בית הקברות נקי ונראה שמור ומגודר, אך הוא לא בשימוש ופליטי הכפר הגרים בסביבה אינם רשאים לקבור בו את מתיהם. פליטי הכפר סיפרו ששטח בית הקברות היה גדול יותר ממה שרואים עכשיו, אך רחובות סמוכים כמו רחוב אחד העם נסללו עליו. בבית אבו עתבה פגשנו משפחה פלסטינית הגרה במתחם הקבר. סב המשפחה, פליט מכפר כויכאת בגליל, נכנס לגור במתחם השייך לווקף המוסלמי בשנת 1949, בניו ונכדיו ממשיכים לגור במקום למרות ניסיונות עיריית עכו להוציאם ממנו. בבית הקברות העמדנו שלט כתוב עליו "בית עלמין אלמנשיה".

במהלך הסיור חילקנו את החוברת "זוכרות את אלמנשיה / עכא" לכל המשתתפים/ות. לחוברת לחץ/י כאן



جولة في قرية المنشية / סיור בכפר מַנְשִיָה



جولة في قرية المنشية / סיור בכפר מַנְשִיָה



جولة في قرية المنشية / סיור בכפר מַנְשִיָה



جولة في قرية المنشية / סיור בכפר מנשייה



جولة في قرية المنشية / סיור בכפר מַנְשִיָה



جولة في قرية المنشية / סיור בכפר מַנְשִיָה

כפר/עיירה: