שרידי דיר אבאן נמצאים כיום ברובם בסמוך למושב מחסיה מזרחית לבית שמש על כביש 3855. מי שבנה את מחסיה קבר מתחתיו את שכונת אלבאטן, אחת השכונות של הכפר הפלסטיני, בה היו בתי מגורים, בית קברות קטן, קבר צדיק מוסלמי, בית ספר וברזיית מים משנות ה- 30 של המאה הקודמת. מרכז הכפר ממוקם דרומית למחסיה. כמאתיים מטר אחרי הכניסה הראשית של מחסיה יש לפנות ימינה ואחרי כ-400 מטר יש לצאת מכביש האספלט ימינה לדרך עפר. השלט "דרך ארץ" מתייחס לגן אירועים וחתונות הפועל בין שרידי הכפר ההרוס, ואף משתמש בחלק ממבנה פלסטיני כחדר התייחדות לזוג הטרי שיקיים את טקס הנישואין והמסיבה אצלו בגן. בתחילת דרך העפר ולפני גן האירועים, רובצות מצד שמאל ערימות רבות של אבנים. אלה היו בתי הכפר.

בהמשך הדרך ניתן לראות מערה בסמוך לבית הרוס אך קיר אחד ממנו עם בסיס של קשת בחלקו העליון עדיין עומד במקום. זהו בית משפחת עבד אלחפיט' עלי דעאמסה. עבד אלחפיט' נורה ונהרג ב- 1948 בחצר הבית על ידי צלף ישראלי שירה בו מהגבעה ממול, כיום היא אחת השכונות של בית שמש. בני משפחת עבד אלחפיט' גרים כיום במחנה הפליטים אלדהישה בבית לחם. אחרי כמאתיים מטר בדרך העפר מגיעים לגן האירועים "דרך ארץ".

הדרך שממשיכה לכיוון דרום, כאשר אולם האירועים מצד ימין, תוביל אותנו דרך הוואדי בין שרידים ושדות אל בית הקברות המרכזי של דיר אבאן במרחק של כשני קילומטר. בית הקברות משתרע על גבעה תלולה, מצבו כיום מחפיר, אינו מסומן או מגודר, רוב קבריו הרוסים ופרוצים, ואף בחלקם עצמות המתים חשופות ונראות לעין. ניתן לזהות את בית הקברות על ידי מבנה אבן בודד באזור, זהו ביתו של מחמד סאלם רבּאע שעומד מתחת לבית הקברות בקצהו הצפוני.

הדרך לבית הקברות ושמקיפה אותו היא שביל הליכה מסומן בכחול לבן. מאחורי אולם האירועים ישנם שרידי בתים רבים ובארות מים בשכונה שתושבי דיר אבאן נתנו לה שם אלקאטִע. ברחבי הכפר ניתן לזהות את העצים המקוריים שלו כמו עצי זית, חרוב, שקדים, צבר ועוד. כיום שטח הכפר ברובו שייך לקק"ל, ונכלל בתוך פארק "עצמאות ארה"ב" שהקימה קק"ל על שרידי כפרים פלסטינים אשר נכבשו ב- 1948, דֵיר אַבָּאן, בּית עִטַאבּ, דֵיר אלהַוָא, גַ'רָש, ח'רבת א-תַנוּר, סוּפְלָא, עַלָאר, ונטעה בו עצי אורן כיאה לפעולות הקולוניאליות של קק"ל.

השתתפו בסיור כ- 60 אנשים, רובם ישראלים, אשר בתום הסיור דנו ביוזמות אפשריות לשיפוץ בית הקברות. במהלך הסיור השקנו את החוברת "זוכרות את דיר אבאן" וכן הצבנו שלטים בכניסת הכפר ובבית הקברות, לציון שמו שנמחק מהמפות ומהמרחב על ידי מדינת ישראל.

שלושה שבועות אחרי סיור זה, התקיים ב- 16.1.2016 סיור נוסף משותף לזוכרות ולעמותת פלסטיניאת מהגליל, ובו השתתפו כ- 70 אנשים, רובם צעירים פלסטינים מצפון הארץ. במהלך הסיור נערכה פעולה סמלית לכיסוי כמה קברים כאות מחאה על חילולם וקריאה לפעולה ממשית לשימורם.

למידע נוסף על הכפר דיר אבאן ניתן למצוא בחוברת שהוציאה זוכרות על הכפר: זוכרות את דֵיר אַבָּאן

כפר/עיירה: