״ומה יהיה אם תיעצר? איך אגיע לשדה התעופה?״ חברתי היתה מודאגת בדרך לפעילות בזוכרות לציון הנכבה בערב יום העצמאות. ״אין לך מה לדאוג. הפעילות שלנו מפורסמת בכל שנה, הכל שקוף, ואף פעם המשטרה לא הפריעה״. ניסיתי להרגיעה כמובן, אבל באמת חשבתי שאין סיכוי שהמשטרה תמנע מאיתנו לעשות פעולה מחאתית סמלית ברחוב בתל אביב. בכל שנה בערב יום העצמאות אנחנו עושים פעולה כזו ולעולם לא היתה אלימות אז למה שהמשטרה תתערב? טעיתי בגדול.

המשטרה נערכה בכוחות גדולים, כעשרים שוטרים סגרו על הכניסה לבניין באבן גבירול 61, עם צלמי וידיאו ופרוז׳קטורים וחסמו גם את היציאות לגינות מסביב. ירדנו אליהם חמושים במצלמות משלנו כדי לנסות להבין מה הם מבקשים. הסבירו לנו שלא יתנו לנו לצאת החוצה לעשות פעולה ברחוב כי יש בה משום סכנה להפרת הסדר הציבורי. לא עזרו טענותינו שמעולם לא הופר הסדר הציבורי בפעילויות מסוג זו. אמרו שאולי הפעם תתפתח אלימות כי החומרים שלנו מהווים הסתה.

הסתה?!!! אולי בעצם התכוונו להסטה? של המחשבה? הזיכרון? המבט? לא נראה לי.
היינו די בשוק מהגדרת השמות של מאות היישובים שישראל הרסה בנכבה כהסתה. הראינו להם את הדפים המודפסים בשמות היישובים וביקשנו לדעת מה מסית בהם. 

עו״ד גבי לסקי הבהירה לשוטרים שאסור להם לכלוא אותנו כך ואסור להם לאלץ את מי שרוצה לצאת מהבניין להזדהות כי אין חשד שאנחנו מבצעים עבירה כלשהי. גם זה לא עזר. הם כלאו אותנו עד 2:00 בבוקר ברחוב.

היינו קרוב למחסום המשטרה בו בודקים את הנכנסים למתחם החגיגות. שני מחסומי משטרה לשני סוגי הפרדה שונים.
 
עמדנו מול השוטרים עם הדפים עם שמות היישובים ההרוסים, דבר שגרם להרבה עוברים ושבים להתעניין בנעשה ולהגיב בצורות שונות למתרחש. רבים באו לתמוך מבחוץ. אחד מהם, יובל הלפרין, החל להקריא את שמות היישובים ההרוסים בנכבה מתוך ספרו של דן יהב ״יפו כלת הים״. תוך שתי דקות הוא נעצר ונלקח מהמקום בניידת משטרה. שניים נוספים נעצרו תוך אלימות מוגזמת. 

אני מנסה להבין את עליית המדרגה הזו בהפרעת המשטרה לפעילות של זוכרות. נדמה לי שההקשר הנכון הוא הכישלון של חוק הנכבה למנוע מאנשים לציין את הנכבה ביום העצמאות. החוק האנטי דמוקרטי הזה מבקש ליצור הפחדה ואיום כלפי כל אזכור של הנכבה, במיוחד ביום העצמאות. אבל השלטון מבין שלמרות החוק אזכור הנכבה ממשיך ויותר ישראלים משתתפים מידי שנה. לכן הוחלט לשלוח את המשטרה למנוע פיזית ומראש את הפעילות. 

עוד נראה אם נצליח להוכיח בבית משפט שפעולת המשטרה היתה בלתי חוקית. מה שברור הוא שפעילות המשטרה הפכה את האירוע לעניין ציבורי כשכלי תקשורת רבים מסקרים אותו והתקהלות גדולה של אנשים הפכוהו לסוג של הפגנה שהשוטרים עצמם חלק ממנה. 

בדרך לשדה התעופה סיפרתי לה שבחצות וחצי קיבלתי עדכון מרגש וחשוב: נועם בני (8.5) התקשר. ״באיירן מינכן הדיחה את ריאל מדריד ועלתה לגמר הצ׳יימפיונס. רונאלדו, שהחטיא פנדל, מיהר לרדת מהמגרש בפרצוף מובס בסוף המשחק.״ היא צחקה והעירה שוב על שיגעון הכדורגל שלי. 

כשהגענו בטעות למחלף בן שמן הבנתי שהערב הזה בלבל אותי מאד. עשיתי פניית פרסה (חוקית כמובן) כדי להגיע לשדה באיחור מה ולשמוע את הסלקטורית מפנה אליה את השאלה הגזענית הקבועה: ״מה המקור של שם משפחתך?״



direct action 2012 / פעולה ישירה 2012