“הטיעון של איתן מפליא. המסורת המוסלמית־ערבית לא מצטיינת בדמוקרטיה, בלשון המעטה. ולכן אני חושש שלאחר שישובו לכאן חמישה מיליון פליטים אנחנו נהנה מזכויות אדם כמו בסוריה או בסעודיה. אין מחלוקת שזהותה היהודית לא תתקיים, אני חושב שגם זהותה הדמוקרטית... אני חושב שנהנה מזכויות מיעוט כמו בסוריה או בירדן... הם רוצים להקים מדינה פלסטינית ולידה עוד מדינה פלסטינית”‏(רונן שובל למייסד עמותת “זוכרות”, איתן ברונשטיין, אולפן “לונדון את קירשנבאום”, 29/9/2013, ראו כאן מדקה 35)

יו”ר תנועת הימין “אם תרצו”, רונן שובל, פנה לרשם העמותות בדרישה לסגור את עמותת השמאל “זוכרות”, שפעילותה מוקדשת להעלאת המודעות לנכּבּה הפלסטינית ושמעוניינת לקדם את שיבת הפליטים הפלסטינים לישראל ולשטחים הכבושים.

משמח לגלות ששובל עדיין מאמין במערכת החוק הישראלית ובאולפן “לונדון את קירשנבאום” הוא הסביר כי פעילות העמותה מנוגדת לחוק לפי חלק מסעיף 49 לחוק העמותות ‏(“העמותה או מטרותיה מכוונות לשלילת קיומה של מדינת ישראל או אופיה הדמוקרטי”‏).

בתוכנית ניסה שובל להסביר ש”זוכרות” מאיימת לא רק על אופיה היהודי של ישראל ‏(העמותה אכן מתנגדת למדינת הלאום היהודית‏) אלא גם על אופיה הדמוקרטי, שהרי “המסורת המוסלמית־ערבית לא מצטיינת בדמוקרטיה” ורוב ערבי בישראל משמעותו סוף לדמוקרטיה. אבל התנועה שבראשה עומד שובל הפסידה לא מזמן בתביעת דיבה שהגישה נגד קבוצת פייסבוק שקשרה בינה לבין מסורת אנטי־דמוקרטית, הפאשיזם. “לקיומם של קווי דמיון מסוימים יש אחיזה בעצם הדגשת הלאומיות על ידי התובעת ‏(‘אם תרצו’‏)”, נכתב בהחלטה נגד “אם תרצו”. “כמו כן בשיח המלומדים... ביחס למה שנוגע למקורות ההשוואה של רונן שובל ובדברים שאמר במסגרתו שובל עצמו, יש חיזוק לקיום מכנה משותף מסוים בין עמדותיה של התובעת לבין עקרונות מסוימים שביסוד הפאשיזם”.

וכך, בדיון טלוויזיוני קטן הצליח שובל, אדם שמחזיק בעקרונות המנוגדים לדמוקרטיה, לצאת נגד חופש הביטוי, להתבטא בגזענות ולהאשים את האדם היושב מולו באיום על הדמוקרטיה.